Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2023-09-17

Αδικίας III. - az igazságtalanság nyavalyája..., ~ felfordult világban élünk. / ,,Adj, Uram, kitartást a harcban!"

"Legyen mint gonosz ember halhatatlan!"

 

 

 Ha megtörtént vitát írt le Platón..., már jobban érthető Szókratész apológiájában mutatott magatartása...

https://boatswain69.blogspot.com/2023/08/mergezo-szemelyisegek-ordogok-szelleme.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/07/i.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/08/az-elso-rejtely-van-minden-rejtely.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/07/kertesznek-lenni-szep-s-dicso-dolog-vi.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/08/mig-egre-irjak-fonn-fenyes-kezek-ki.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/letezz-mint-krisztusi-aldas.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/07/kertesznek-lenni-szep-s-dicso-dolog-v.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/07/menjunk-innen-barataim-mi-edes-hazankba.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/10/vii-violent-ferment-iv-isten-magja-el.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/07/vertanu-leszesz-valahol-rettenetes.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/08/ki-az-elso-rejtely-i-orcad.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/07/felbatorodasrol-es-koszorurol-olyannak.html

Ahogy ebben az utolsó bejegyzésünkben megfogalmaztuk: "Mi történt Szókratész vádlóival? Mit hibáztak el?"

Nem csak a "felbátorodás" természetét nem értették..., de még egy másik - rájuk nézve még veszélyesebb - igazságot sem: 


"SZÓKRATÉSZ

Ha pedig vagy magunk követünk el jogtalanságot, vagy olyan ember, akinek javát akarjuk, önként kell jelentkezni ott, ahol a leghamarabb igazságot szolgáltatnak: a bíró előtt, mintha orvoshoz mennénk, hogy gyökeret ne verjen lelkünkben az igazságtalanság nyavalyája s lelkünket belsőleg romlottá, gyógyíthatatlanná ne tegye. ( Τό νόσημα τής αδικίας καί κατάστήση τήν ψυχήν πλήρη παντοίων κακών καί άθεράπευτον. )Vagy mit mondjunk, Pólosz, ha megmaradunk előbbi állításainknál? Ha következetesek akarunk lenni, szólhatunk-e másképpen? 

PÓLOSZ

Hogy is szólhatnánk másképpen, Szókratész!

SZÓKRATÉSZ

Ennélfogva, Pólosz barátom, akár magunk, akár szülőnk, gyermekünk, barátunk vagy hazánk követ el jogtalanságot, a védekező szónoklás éppen semmi javunkra sincsen. Ellenkezőleg, csak egy hasznos dolog van: vádolni magunkat, azután rokonainkat s olyan barátunkat, ki jogtalanságot követett el. Nem rejtegetni kell a bűnt, hanem napvilágra hozni, hadd bűnhődjék az illető, s nyerje vissza egészségét, és kényszerítenünk kell magunkat és másokat, hogy ne gyáváskodjunk, hanem szépre, a jóra törve, csukott szemmel és bátran odaálljunk, mint az orvos elé, égetésre, metszésre s a fajdalommal ne törődjünk. Ha tehát hibánk verést érdemel, álljuk ki a verést; ha bilincset, veressük bilincsre magunkat; ha pénzbüntetést, fizessünk; ha száműzetést, vonuljunk el; ha halált, haljunk meg. Éspedig mindenki önmaga legyen a maga és rokonai vádlója, s arra használja a szónoklást, hogy rossz tetteinek napfényre derítve a legnagyobb rossztól, a jogtalanságtól is megszabaduljunk. Nos, Pólosz mit szólsz hozzá?" ( Platón, Gorgiász, 480a - 556c , 554-556 )


Számunkra a hiba természetes dolog..., a kísértés, a bűn, a bűntudat és bűnbánat is. Számunkra Platón nem mond semmi újat. A büntetés is természetes..., ha ép a lelkiismeretünk magunk rójuk ki magunkra. De mások ítéletét is készséggel elfogadjuk ha igazság és szeretet szól belőle.


"Poimén abba mondta Törpe János abbáról, hogy könyörgött az Istenhez, s elvette tőle a szenvedélyeket, így gondtalanná lett. Elment az egyik öreghez, és így szólt: "Nyugodtnak látom magam, és semmi háborúságot nem érzek."

Erre így válaszolt neki az öreg: „Menj, és könyörögj az Istenhez, hogy térjen vissza a támadó, és így korábbi bűnbánatod és alázatosságod is! Hiszen a támadások a lélek előmenetelére szolgálnak." 

Ő pedig fohászkodott, és amikor visszatért a támadás, többé nem imádkozott
azért, hogy távozzon el, hanem azt mondta: ,,Adj, Uram, kitartást a harcban!" ( A szent öregek könyve, Törpe János, 328, 13, 144 )

Eddig beszéltünk barátainkról..., ettől kezdve ellenségeink következnek.


"SZÓKRATÉSZ

Ellenkezőleg kell azonban eljárnunk, ha ellenségünknek vagy másvalakinek kárt akarunk okozni. Csak attól óvakodjunk, hogy az ne okozzon nekünk; egyébként, ha ellenségünk másvalaki ellen követ el jogtalanságot, minden módon, szóval, tettel azon kell lennünk, hogy ne bűnhődjék, s meg ne jelenjen a bíró előtt. Ha pedig mégis megjelenne, azon kell ügyeskednünk, hogy fölmentsék és ne bűnhődjék. Ha sok a rablott aranya, vissza ne adja, hanem hadd pazarolja el magára és övéire jogtalanul és istentelenül; ha halálos vétket követett el, hadd kerülje el a halált, ha lehet, örökre; legyen mint gonosz ember halhatatlan, vagy legalább hurcolja jó hosszan életét.

( Teljes morális megsemmisítés... )

Íme, Pólosz, mire látom én hasznosnak a szónoklást. Aki nem akar elkövetni jogtalanságot, annak nemigen van rá szüksége. Az előbb mondottak után egyáltalán alig van rá szükség.

KALLIKÉSZ

Mondd csak, Khairephón, komolyan beszél Szókratész vagy csak tréfálkozik?

KHAIREPHÓN

Úgy látom, meggyőződésből beszél; de legjobb lesz, ha megkérdezed őt magát.

KALLIKLÉSZ

Az egekre is! Nagyon szívesen. Mondd csak, Szókratész, tréfára vegyük vagy komolyan értsük-e szavaidat? Mert ha komolyan kell értenünk, s az igazat mondod, akkor mi, emberek, felfordult világban élünk, s mindenben az ellenkezőjét tesszük annak, amit kell. ( Μά τους θεούς, άλλ' επιθυμώ νά τον ερωτήσω. Πές μου, Σωκράτη, ποιον άπό τά δύο νά δποθέσωμεν, δτι σπουδαιολογεΐς ή δτι αστειεύεσαι ; Διότι άν μέν σπουδαιολογς, καί àt συμβαίνη αυτά που λέγεις νά είναι άληθη, άλλο τι συμβαίνει ή ό βίος ημών τών ανθρώπων Ιχει άνατραπή καί πράττομεν, ώς φαίνεται, λως τά εναντία' άπό δσα πρέπει )" ( Platón, Gorgiász, 480a - 556c , 554-556 )


Amíg ugyanis testvéreinkről van szó, barátainkról, akik akarva vagy véletlenül okozhattak sérelmet nekünk, választhattuk az eddigi lehetőségek egyikét..., "kiengedni a gőzt" vagy "elengedni". 

Ám ha ismerősünkről vagy pusztán valamelyik polgártársunkról van szó..., igazságot követelt volna, - büntetést magának, vagy neki..., hisz ez az egészséges és jól szabályzott közösség alapja. 

De az adott esetben Anüthosz a kereskedő és társai ellenségei voltak, -  érhető hát a viselkedése a fentiek fényében. Hosszú, fájdalommentes, ám szégyenteljes életet kívánva nekik, - "érdemeiknek" megfelelően.

Ő ilyen szépen fogalmazott: "legyen mint gonosz ember halhatatlan, vagy legalább hurcolja jó hosszan életét."

Olyan ez mint egy átok..., mint az 52. zsoltár a "Nagy Ember" ellen.

https://boatswain69.blogspot.com/2023/09/big-man.html

De ha úgy fogjuk fel mint Simone Weil..., már inkább áldás, de megérünk-e annyit, hogy embertársaink végigszenvedjék ezt?

“Véges lények vagyunk; a bennünk levő rossz szintén véges – így abban az esetben, ha az emberi élet még továbbnyúlna, teljesen bizonyosak lehetnénk, hogy egy napon, még ezen a világon, minden rossztól megszabadulnánk." ( Simone Weil )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/ha-tehat-van-vigasztalas-krisztusban-ha.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/logos-megvalosulasa-szuz-lelekben-iii-1.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/11/vilag-vigasza-jossz-e-mar.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/egy-lett-kozulunk-mindorokre.html

Ταῦτα εἰπὼν ἔπτυσεν χαμαὶ καὶ ἐποίησεν πηλὸν ἐκ τοῦ πτύσματος, καὶ ἐπέχρισεν αὐτοῦ τὸν πηλὸν ἐπὶ τοὺς ὀφθαλμούς ( Jn 9,6 )

 

"Az igazságtalanság nyavalyája s lelkünket belsőleg romlottá, gyógyíthatatlanná ne tegye."

 Τό νόσημα τής αδικίας καί κατάστήση τήν ψυχήν πλήρη παντοίων κακών καί άθεράπευτον. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése