"Senki se fecsegje ki a titkot!"
Gorgiaszban lesújtóan nyilatkozik Platón a nevelés színvonaláról..., ezzel már akkor is voltak gondok...; hogy "semmit sem ér"! ( ~ Διότι δεν αξίζει τίποτα, Καλλικλή. )
Elegánsabb fordításban: "Ily hiányos a nevelésünk!" ( 527e )
Mi volt a probléma akkor? S változott-e a világ?
Ha jól értem, Platón Lakhész című dialógusa a kiindulási pont az oktatással kapcsolatos kérdéseinknek.
Mert mi a cél? : "...hogy a fiúk a lehető legjobbakká váljanak".
"LÜSZIMAKHOSZ
Úgy is volna igazságos, Nikiasz, mivel magam is sok olyan dolgot megtennék neki, amit nem tennék meg sok embernek. Mit mondasz tehát, Szókratész? Hallgatsz-e rám és kívánod-e velem együtt, hogy a fiúk a lehető legjobbakká váljanak?
SZÓKRATÉSZ
Szörnyű is volna, Lüszimakhosz, nem kívánni valakinek, hogy kiválóvá legyen. Ha az iménti párbeszédekben én jártasnak bizonyultam volna valamiben, ők ketten meg járatlannak, úgy igazságos volna, hogy erre a feladatra elsősorban engem kérj föl. Most azonban valamennyien egyformán tanácstalanok vagyunk: miért választaná bárki egyikünket is? Szerintem semelyikünket sem érdemes. De éppen azért, mert így áll a dolog, figyeljétek, mit tanácsolok nektek. Azt mondom, férfiak - senki se fecsegje ki a titkot! -, hogy közösen kell megkeresnünk magunknak a lehető legjobb mestert, mert rászorulunk, meg a fiúk érdekében is így kell cselekednünk, nem kímélve sem költséget, sem egyebet.
"Szerezz bölcsességet, szerezz okosságot,
meg ne feledkezz erről,
és ne térj el szám igéitől!
El ne hagyd azt, akkor megőriz téged,
szeresd azt, akkor megtart téged!
A bölcsesség kezdete: szerezz bölcsességet,
és minden jövedelmedből szerezz okosságot!
Ragadd meg azt, akkor felmagasztal téged,
tisztességre juttat, ha magadhoz öleled.
Bájos füzért fon a fejedre,
gyönyörű koronát ajándékoz neked." ( Péld 4,5-9 ) ( https://boatswain69.blogspot.com/2022/11/nyugodtabban-nez-mai-vilagba-mert-azt.html )
Έγώ , ώ άνδρες, νομίζω δτι πρέπει δλοι μαζί—κανείς μας ασφαλώς δέν θά κοινολόγηση τά λόγια μου—νά ζητούμε γιά μάς προπάντων τους ίδιους έναν άριστο δάσκαλο, γιατί μάς χρειάζεται, έπειτα καί γιά τους νεανίας, χωρίς ούτε χρήματα, οΰτε τίποτε άλλο νά λυπού μαστε νά άφήνωμε τόν εαυτό μας στην κατάσταση στην οποία τώρα είμαστε, αυτό δέν τό συνιστώ.
Nem ajánlom, hogy ilyenek maradjunk, amilyenek most vagyunk. Ha pedig valaki nevet rajtunk, hogy ebben az életkorban még tanítót keresünk, akkor Homérosszal kell védekeznünk, aki szerint "nincstelen embernek sose hasznos társa a szégyen". Majd mi is búcsút veszünk attól, aki így beszél, és közösen fogunk törődni magunkkal is meg a fiúkkal is." ( Platón, Lakhész, 200 d-e ,201a-b )
Mert mi nem félünk kérdezni magunk és mások nevében, hisz tudjuk..., közel sem vagyunk tökéletesek.
Sőt a képmutató, tudatlanoktól mi is "búcsút veszünk"..., hisz nem tudnak adni sem nekünk sem fiainknak semmit.
Később majd ezt Alexandriai Kelemen így fogalmazza majd meg:
"Egyesek azonban képmutatók, de ne is törődjünk velük! Ha pedig valaki "igazságosnak nem tűnni, hanem lenni akar" illő, hogy ismerje önmagában a legnemesebb tulajdonságokat." ( Alexandriai Kelemen, Sztrómateisz, I, 6 )
A legnemesebb tulajdonságoknak kutatásáról van szó...
"Meg kell tanulnod végre, - figyelni, kutatni kell..." ( https://boatswain69.blogspot.com/2023/09/ii-figyelni-kutatni-kell-vegezd-el.html )
Szenvedéllyel:
"A szenvedés, a szenvedély
lobogása nélkül nem
bizonyíthatod se személyi,
se személytelen igazságodat.
Emelkedj, emelkedj!" ( https://boatswain69.blogspot.com/2023/09/iv-emelkedj-emelkedj.html )
...keresni hivatásodat, tehetségedet, - dimónod szavát meghallani:
"Vigyázz a Tálentum tüzére, mely akkor
alszik ki, mikor hazudozol.
Nyílj ki, mint a virág, szíved szerint;
akár a menny vár rád, akár a pokol!" ( https://boatswain69.blogspot.com/2023/09/iii-vigyazz-talentum-tuzere.html )
"hogy fényben ragyogjon a tefeletted
álló örök értelem!" ( https://boatswain69.blogspot.com/2023/09/iv-emelkedj-emelkedj.html )
Kiváló mesterekre volna szükség, ahogy volt ez régen is:
"LÜSZIMAKHOSZ
Kedvemre van, Szókratész, amit mondasz. Mivel én vagyok a legöregebb, én akarok a legnagyobb buzgalommal együtt tanulni a fiúkkal. Tedd meg nekem a következőt: gyere el hozzám reggel, és ne legyen más elfoglaltságod, hogy megtanácskozzuk a dolgot. Most pedig oszlassuk fel a gyűlést.
SZÓKRATÉSZ
Ezt fogom tenni, Lüszimakhosz. Reggel elmegyek hozzád, ha isten akarja." ( Platón, Lakhész, 201b-c )
"Tanárok, tanítók teremtsetek
rendet már; baj van a valamiféleképpen
elrontott fiatalokkal! Legyetek bátran
értelmesek mindenkor, ne maradjatok
mindig hagyományosan gyávák, - ha kell
üzenjetek hadat a hivatalos hülyeségeknek is;
életre méltó fiatalokat neveljetek. Erre
tanít a sok-sok történelmi tanulság!" ( Berda József, Hivatásra buzdító ) ( https://boatswain69.blogspot.com/2023/09/v-tanarok-tanitok-teremtsetek-rendet-mar.html )
Ennyire fontos a jó mester, ki a "legnagyobb buzgalommal együtt tanul a fiúkkal"...., de hozzáteszi: " ... ha Isten akarja."
A jó tanító tehát tanítvány aki kérdez, mestert keres és együtt tanul a tanítványaival is, ahogy ő a mesterével.
De miért fontos a hozzácsapott megjegyzés - "ha Isten akarja"?
"Mivel én vagyok a legöregebb, én akarok a legnagyobb buzgalommal együtt tanulni a fiúkkal." |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése