"Legyünk éberek!"
"Egyszer Theodórosz abba a testvérekkel együtt időzött, s amikor azok ettek, jámborságból csendben fogták meg poharaikat, s nem mondták: „Bocsáss meg!" Erre azt mondta Theodórosz abba: "Elvesztettték a szerzetesek nemességüket, hogy azt mondják »Bocsáss meg!«" ( A szent öregek könyve, Pherméi Theodórosz, 273, 126 )
Mi a hiba?
A hiba az, hogy nem érzik át méltatlanságukat akár egy pohár víz ( helyes ) elfogyasztására. Mint már beszéltünk róla, minden mozdulatnak jelentősége van.
"Egy testvér ezt a kérdést tette fel az egyik öregnek: „Miért van az, abba, hogy a szívem kemény, és nincs bennem istenfélelem?" Az öreg ezt válaszolta neki: "Úgy hiszem, hogy ha az ember kitartóan vádolja magát a szívében, akkor szert tesz az istenfélelemre." A testvér erre megkérdezte: „Mit jelent ez a vád?" Az öreg pedig ezt mondta: "Azt, hogy az ember minden dologgal kapcsolatban a saját lelkét hibáztatja, és ezt mondja magának: »Emlékezzél arra, hogy meg kell állnod Isten színe előtt!«. És még azt a kérdést is mondogatja magának, hogy »Miért akarsz te bármit is az emberektől? «. Úgy gondolom tehát, hogy ha valaki kitart ebben, akkor eljön hozzá az Isten félelme." ( A paradicsom könyve, 40, 68-69, N138 )
Hogy tanultuk ez korábban ez is olyan "bokatörős", olyan "kint is vagyok - bent is vagyok" dolog.
"Azt, hogy az ember minden dologgal kapcsolatban a saját lelkét hibáztatja, és ezt mondja magának: »Emlékezzél arra, hogy meg kell állnod Isten színe előtt!«. - mindenért felelős vagy mert minden - "testvéred". Ahogy Asóka mondta: "Minden az én gyermekem!"
https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/fontos-lancszem-lettel-lancban.html
https://boatswain69.blogspot.com/2022/08/natura-mirante-vi-mire-jo-rozsafuzer-i.html
"Minden ember az én gyermekem. Ahogyan ezen a világon a saját gyermekeim jólétére és boldogságára törekszem, más emberek esetében is ez a célom. Ti nem értitek meg teljesen ezen vágyamat. Néhányan megérthetik, de azok is csak részben és nem teljesen. Bármennyire is magas az állásotok, erre figyelnetek kell." ( Kalingai I. rendelet )
Ám távolságot is kell tartanunk:
»Miért akarsz te bármit is az emberektől? «
Ezt legkeményebben János első levelére hivatkozva Péter abba így fogalmazza meg:
"Szintén ő mondta a szentáldozásról: "Jaj nekem, mert úgy veszem magamhoz az egység szentségét, hogy közben az Isten ellenségeivel vagyok! Miféle közösségben lehetnék így ővele? (vö. 1Jn 1,6) ~ ἐὰν εἴπωμεν ὅτι κοινωνίαν ἔχομεν μετ’ αὐτοῦ καὶ ἐν τῷ σκότει περιπατῶμεν, ψευδόμεθα καὶ οὐ ποιοῦμεν τὴν ἀλήθειαν · Így tehát ítéletemre és kárhozatomra veszem magamhoz a szentséget. Hiszen ezeket a szavakat mondjuk: »Szentség a szenteknek!« Ez pedig azt jelenti, hogy a szent embereknek valók a szent dolgok. Márpedig, ha én szent lennék, akkor az ellenség nem tehetne ellenem semmit" ( A paradicsom könyve, 11, 59, Iz Asc 26,4 )
( 5Ez pedig az az üzenet, amelyet tőle hallottunk, és hirdetünk nektek, hogy az Isten világosság, és nincs benne semmi sötétség. 6Ha azt mondjuk, hogy közösségünk van vele, és a sötétségben járunk, akkor hazudunk, és nem cselekesszük az igazságot. 7Ha pedig a világosságban járunk, ahogyan ő maga a világosságban van, akkor közösségünk van egymással, és Jézusnak, az ő Fiának vére megtisztít minket minden bűntől. 8Ha azt mondjuk, hogy nincsen bűnünk, önmagunkat csaljuk meg, és nincs meg bennünk az igazság. 9Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz ő: megbocsátja bűneinket, és megtisztít minket minden gonoszságtól. 10 Ha azt mondjuk, hogy nem vagyunk bűnösök, hazuggá tesszük őt, és nincs meg bennünk az ő igéje. )
Tehát sem ők nem szentek..., de én sem vagyok az.
Nem vagyunk szentek...; de lehetnénk..., mind erre a pillanatra várunk: https://boatswain69.blogspot.com/2023/09/kutassatok-fel-egyetlen-olyat-reggeltol.html .
S megbecsüljük a pillanatokat: https://boatswain69.blogspot.com/2023/09/toppants-s-felszallsz-te-rogton.html .
Hátha a következő "igaz" lesz..., s benne mi is "igazak" ( δίκαιος άνθρωπος ).
S elkapjuk majd eldobjuk a dolgokat, majd újra magunkhoz szorítjuk hogy ellökjük ismét..., nem olyan ez mint a zsonglőr mutatványa?
Ott is fő az éberség...., s hogy pontos legyen elkapás és dobás..., - hogy a Mozgás maradjon. Sok hibátlan pillanat sorozata.
Buddhisták étkezési imáikban ezt így fejezik ki:
AZ ÖT MEGFONTOLÁS:
Először, gondoljunk arra, ételünk honnét származik és milyen sok munka eredménye.
Másodszor, éljünk úgy, hogy méltók lehessünk rá.
Harmadszor és legfőképpen, legyünk éberek, étkezés közben gyakoroljuk a tudatosságot,
amely segít meghaladnunk a mohóságot, haragot és káprázatot.
Negyedszer, fogyasszuk az ételt hálával, amely fenntartja testünk és tudatunk jó egészségét.
Ötödször, akarjuk az ételt, hogy az igazsághoz vezető úton haladni tudjunk, és befejezzük minden lény tiszta tudatának felébresztését.
REGGELI UTÁN
Most, hogy reggelinket befejeztük, azért imádkozunk, hogy minden élőlény teljesítse a reábízott feladatot, és valósítsa meg saját eredeti, megvilágosodott tiszta (buddha-dharma) természetét.
EBÉD / VACSORA UTÁN
Az ebédet/vacsorát befejeztük és testi erőnk helyreállt. Szellemi erőnk szétárad minden égtáj felé és átfogja az időt. Erősek vagyunk. Az Igazság, a Tanítás és a Törvény (Dharma) kereke forog, ne legyen rá több gondunk. Töltsön be minden lényt e csodálatos erő!
Ha így is élnek, nem veszítik el a szerzetesek nemességüket, bár mondani fogják..., de legalábbis érezni: "Bocsáss meg!" Ha nem így..., akkor elveszítik, s többé nem érzik szükségét, hogy elmondják: "Bocsáss meg!", s lehet, szerzetesek sem lesznek többé.
"Erősek vagyunk. Az Igazság, a Tanítás és a Törvény (Dharma) kereke forog, ne legyen rá több gondunk. Töltsön be minden lényt e csodálatos erő!" |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése