Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2022-02-08

Önmagam megsokszorozódása? III. ~ a végső önkiüresítésben megnyilvánuló szeretet 2. - "amelynél nagyobb nincs."

"Önfelejtő szeretet paroxizmusa" ( III. ) 
"Jézus életét az jellemzi, hogy ,,másokkal'' él, és ,,másokért'' él. ( Nemeshegyi Péter )
 
 
 
 
 Legutóbbi részben a fél pohár vízzel foglalkoztunk, amit magad is megihatsz, de mást is megitathatsz belőle.
Jónak lenni nem csak lehetőség, de kötelesség is, másokkal - másokért élni.
 
Isten nem gránit kocka..., - vagy mégis?

 
"Konokul hágtam feljebb, egyre feljebb, Isten felé, hogy megtudakoljam tőle a dolgok értelmét, és megmagyaráztassam magamnak, hová vezet az a csere, amelyet állítólag előírtak nekem.

De a hegy tetejére felérve mindössze egy súlyos, fekete gránittömböt fedeztem fel - az Isten volt."
( Antoine de Saint-Exupery, Citadella, 201 )

Ez lehetetlen, sőt akár az Ő saját szavaival is cáfolhatónak tűnhetik:

"– Isten veled – mondta a róka. – Tessék, itt a titkom. Nagyon egyszerű: jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.
– Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan – ismételte a kis herceg, hogy jól az emlékezetébe vésse.
– Az idő, amit a rózsádra vesztegettél: az teszi olyan fontossá a rózsádat.
Az idő, amit a rózsámra vesztegettem… – ismételte a kis herceg, hogy jól az emlékezetébe vésse.
– Az emberek elfelejtették ezt az igazságot – mondta a róka. – Neked azonban nem szabad elfelejtened. Te egyszer s mindenkorra felelős lettél azért, amit megszelídítettél. Felelős vagy a rózsádért…" ( Antoine de Saint-Exupery, A kis herceg )
 
 Akkor most néma gránit tömb vagy megszelídített róka, - rózsára vesztegetett idő?

Nézőpont kérdése.
 

Szent Ágoston is idős korában predesztináció-hívővé vált. Gyakran mondják, megváltoztatta véleményét...

"A hit azt jelenti, hogy az ember elhiszi, amit még nem lát. Ennek a hitnek pedig az a jutalma, hogy látni fogja azt, amiben hisz." ( Szent Ágoston )

Mit lássunk..., mit láthatunk meg?

 

A hitről már beszélgettünk zseblámpa vagy gyertyafény..., attól függ a belátás mely szintjéről látunk.

Fél pohár víz mint olyan...; vagy mint lehetőség a jóra.

Gránittömb vagy csere? 

 

Gránittömb nincs csere nélkül, mert nincs tökéletesség önkiüresítés nélkül. ( Fel sem ismernéd, hogy Ő az. )

Nem gondolt meg Ő semmit, mármint Szent Ágoston, csak ahogy Saint-Exuperyt halála előtt; - őt is már a gránittömb érdekelte inkább..., - közeledvén a hegy csúcsához.


Pompeo Batoni 1740-ben készült festménye egy a keresztjét rajongva ölelő Szent Andrást ábrázol.

Batoni tudta, sőt érthette is a titkot..., "Aki meg akarja találni életét, elveszíti; aki azonban elveszíti értem életét, az megtalálja. Aki meg akarja menteni életét, elveszíti, aki azonban értem elveszíti, az megtalálja." ( Mt 10,39 )

 

Idézzük újra Nemeshegyi atya gondolatát:

"Jézus másokért él. Semmit sem tesz önmagáért, hogy önmagát dicsőítse, gazdagítsa, védelmezze. Minden gondolata és minden cselekedete a másikat teszi kiindulópontjává, és nem sajátmagát. Ezt is az Úrvacsora fejezi ki a legmegkapóbban: a mások testévé, vérévé váló étel Jézus létének tökéletes képe. Léte kiöntött, odaadott lét. Az emberekért, Atyjáért. Jézus élete a tiszta elfogadás és a teljes odaadás. Amilyen Jézus élete, olyan a halála is. Sőt éppen ez a halál mutatja meg egész létének mélységét. Jézus halála engedelmes szeretetben elfogadott és felajánlott halál: a teljes elfogadás, a teljes belesimulás Atyja kezébe; a végletekig menő, önfelejtő szeretet paroxizmusa, amely annyira elfelejti önmagát, hogy haláltusájában képes azokért imádkozni, akik keresztre szegezték. Jézus halála a végső önkiüresítésben megnyilvánuló szeretet: olyan szeretet, amelynél nagyobb nincs." ( Nemeshegyi Péter: A szentháromság, II. , Jézusban feltárt Isten, 99. o. )

Felértünk a hegy tetejére..., - "ennél nagyobb nincs".

Ám ehhez tényleg hit kell, vagy elég a "Hűség"? 

"- Atya, megbotránkoztam - fordult a novícius a mesteréhez. - Pambosz atya azt mondta, nincs semmilyen elképzelése Istenről. Az öreg így válaszolt: - Inkább ne legyen semmilyen elképzelésünk, minthogy téves Isten-képünk legyen." ( A sivatagi atyák humora, 62. ) 

( Hogy is állunk ezzel az úgynevezett "szemipelagianizmussal"? )

 

Pompeo Batoni, Saint Andrew, 1740
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése