Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2022-02-16

De praedestinatione sanctorum. IX. ~ Isten ismeretével, és az önismeretünkkel. / Ez a megszokott rend...

"Hiszen egyedül csak a szeretet egyesíti és forrasztja eggyé az embert az Istennel"

 


"A Sötét Éjszaka Dala ezt a sötétben való szemlélődést létrának nevezi. Amint az ember létrán mászik fel, hogy egy erődítménybe behatoljon és annak kincseit és fegyvereit megszerezze, ugyanúgy tör fölfelé a lélek is a rejtett szemlélődés fokain, anélkül, hogy előre
tudná, milyen mennyei kincseket és javakat fog ott találni, megismerni és megnevezni. 

Továbbá: amint a létrának  a fokai alá- és felszállásra szolgálnak, ugyanúgy Isten kegyelméből a rejtett szemlélődés hol megalázza a lelket, hol pedig Istenhez emeli.
Mert ennek az adománynak is - mint minden Istentől származó kegyelemnek - az a sajátsága, hogy amikor a lelket megalázza, ugyanakkor fel is emeli.
 

Ezen az úton a lélek folytonos változásnak van alávetve. A jóleső nyugalmat hamarosan újabb viharok és szorongatások követik, ezért úgy tűnik tehát, mintha minden egyes ünnephez egy vigíliát is kapcsolnának. 

Ez a megszokott rend... a szemlélődés állapotában. 

Az ember a nyugalmi állapot eléréséig soha sincsen kiegyensúlyozott helyzetben, hanem hol felemelkedik, hol pedig lesüllyed. 

Oka ennek az, hogy a tökéletesség állapota Isten teljes szeretete és önmagunk megvetése. És ez csak két dologgal valósítható meg: az Isten ismeretével, és az önismeretünkkel. A léleknek szükségszerűen hol az egyiket, hol a másikat kell gyakorolnia; előbb az egyiket, az Isten ismeretét - ízleli meg, és ezzel felemelkedik -, majd a másik azaz az önismerete teszi próbára, és ebben mélyen megalázkodik. 

Így megy ez mindaddig, amíg el nem jut az erényekben való tökéletességre; akkor már megszűnik ez a fel- és alá való hullámzás, mivel megérkezett Istenhez és egyesült Vele. Isten áll a létra csúcsán, Őhozzá támaszkodik a létra, és így Őrá támaszkodik a lélek is.
Mindenekelőtt azért nevezzük létrának a szemlélődést, mert a szeretet tudománya. 

Isten belénk öntött szerető megismerése mindaddig világosítja meg és egyszersmind lángra gyújtja a szeretetben a lelket, amíg az fokról fokra fel nem emelkedik Teremtőjéhez
Istenhez. 




Hiszen egyedül csak a szeretet egyesíti és forrasztja eggyé az embert az Istennel". 

,,A létra fokait Szent Bernát és Szent Tamás nyomán hatásaik szerint különböztetjük meg."

"Mivel a szeretetnek a létrája... olyan rejtett, hogy csak Isten tudja felmérni, így lehetetlen egyes fokait természetes úton önmaguktól felismerni." ( Edith Stein, A kereszt tudománya, 116 -117 )

Akkor most itt az ideje újra feltenni a kérdést: Melyik kezét figyeljük inkább Keresztelő Szent Jánosnak? 


Saint John the Baptist, Leonardo da Vinci, 1513


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése