Szómagyarázat ~ "fogalom" leszel,
Hogy ki az autonóm személyiség, már megbeszéltünk, de hogy ki a szent csak körülírtuk.
https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/am-olykor-elofordul-valakinek-leesik.html
https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/batorits-masokat.html
https://boatswain69.blogspot.com/2021/08/az-embereket-alakitsak-at-szentek-es-ne.html
https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/kulonoskeppen-az-irigyseg-kinozza-ez.html
Ideje pontosítani álláspontunkat.
"szent (gör. hagiosz, lat. sanctus): I. Szómagyarázat. A héb. kadós, 'szent' és kódes, 'szentség' szó a kadad, 'levágni', kultikus értelemben 'elkülöníteni, kiemelni, elhatárolni a hétköznapitól' szóból ered. Ellentétes fogalma a profán: a 'megszokott magatartás számára megközelíthető'. Rokon szava a tahór, 'tiszta', a gör. hagiosz és agnosz (tiszta) párhuzamnak megfelelően. A Tórában a ~ kultikus, a tiszta rituális alapfogalom: a ~ az önmagát tükröző valóság, a tiszta a benne részesülés feltétele. Az ember életének célja és értelme, hogy Isten ~ségében részesüljön. - II. Szóhasználat. 1. Abszolút értelemben ~ az →Isten. - 2. a vallástörténetben: →numen. - 3. kultikus értelemben „a profán (hétköznapi, közönséges) használatból kiemelt és Istennek szentelt” dolog (ember, hely, tárgy stb.). - 4. valláserkölcsi értelemben a →személy tulajdonsága: erkölcsi tökéletesség, feddhetetlenség a gondolkodásmódban és a cselekvésben." ( http://lexikon.katolikus.hu/S/szent.html )
Ami nem szent az tehát megszokott, erkölcsileg tökéletlen, kifogásolható mind gondolkodásmódban, mind cselekvésben.
Ilyenek vagyunk hát mindennapjainkban: unalmasak, erkölcstelenek és tökéletlenek?
A többség bizonyára.
Ha időnk java része, mely adatott és embertársaink zöme is ilyen, mi biztosítja, hogy lehessenek szentek közöttünk?
A "világ fiai" aligha támogatják munkánkat.
"A szentek kényelmetlenek - de az egyház belőlük él." ( Walter Nigg )
"A szenteknek a világ kihívásaira adott válaszának eredménye: bosszúság" ( Reinhold Schneider )
Mi vagyunk a só és a kovász..., abból kevés kell; s tényleg kevés is van belőlünk.
Miért van ez így?
Már mutattuk festményt Szent Andrásról, aki rajongva öleli a keresztfáját.
Idéztük Bret Easton Ellist is..., "nekik nem kell".
S volt már szó az irgalmas szamaritánusról is..., csak ő számít, a többiek nem szentek. Ők unalmasak erkölcstelenek és tökéletlenek. ( Az útfélen heverő áldozatról nem mondhatunk bővebbet... )
"Isten tudja..." - sóhajthatnánk fel, ezzel komoly bölcsességet kimondva.
Kell legyen valami kapcsolat András és a keresztfa, a békességesek világgal szemben viselt szelídsége és a szamaritánus kegyes viselkedése az elesett iránt.
Főleg ha elfogadjuk, ami nem szent az profán..., gondolkodás szintjén pedig szükségképpen eretnek.
Előre elrendeltetett, ki lesz szent és ki lesz eretnek? Ki kárhozik el s ki nem?
"A kárhozottak egyik meglepetése az lesz, ha majd azt kell látniuk, hogy az ítéletet a saját értelmük mondja ki rájuk, holott ők abban a hitben éltek, hogy a keresztény vallást cáfolják vele." ( B. Pascal: Gondolatok, 563. )
"Kánoni törvények. - Az ősegyházban arra valók az eretnekek, hogy
bizonyítsák a kánoni törvények igazságát." ( B. Pascal: Gondolatok, 569.
)
https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/arra-valok-az-eretnekek-hogy.html
( Michelangelo, Sixtus-kápolna mennyezetfreskója, részlet ) |
A mi igazságunkat. Ezek szerint ők vannak értünk és nem mi értük..., lehetséges ez?
Lehetséges, hiszen a mi igazságunk nem miénk.
Nem annyira tudjuk eme kiválasztottságunkat - igazságunkat, mintsem érezzük:
"A szívnek megvannak a maga okai, amelyekről az értelem semmit sem tud... Nemcsak az értelemből ismerjük az igazságot, hanem a szívből is." ( B. Pascal )
Következő részben megmutatjuk a helyes tartást, ( Aquinói Szent Tamás tanítását e tárgyban már közreadtuk, https://boatswain69.blogspot.com/2021/01/a-helyes-tartas.html ) ahogy Szent Ágoston várja tőlünk..., egy gyakorlatias teológus után jöjjön egy misztikus...
A szentek tehát azok, akiknek szívük parancsolja...
"Ne tudj nyugodtan lenni egy percig sem, ha szíved vádol." ( III. Ágost )
https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/metanoia-iii-ha-szived-vadol.html
Egy szentnek nem kell hát tökéletesnek lennie mindenben, de olyannak, aki hallgat a szívére. ( ~ daimónion ) Ám abban amit daimónion-ja súg abban feddhetetlennek és erkölcsileg tökéletesnek és sajnos a hétköznapitól elhatároltnak..., ebből származik minden szent tragédiája de rendkívülisége is, a szó átvitt és konkrét értelmében is.
De megéri...
"Csekélyben is lehet nagy kezdet." ( Hölderlin, Görögország, 158 )
S "fogalom" leszel mint Szókratész máig...
https://boatswain69.blogspot.com/2021/06/a-belso-lenyeget-vettem-at-iv-zombik.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése