Kiemelt bejegyzés

Néha zseniálisak vagyunk... / "azt hiszem, jó tengerész voltam." / "Amit teszel, reménytelen, jó:..."

  "Hétszer vonultam háborúban, semmilyen parancsot ne tagadtam meg, nem harcoltam hitványabbul másnál. Vezér soha sem látta , hogy hi...

2021-09-15

Metanoia V. ~ conversio cordis - Militia Christi I.

Militia Christi I. ~ példaadó erkölcsiség

"movimento amoroso"

 

Ahogy a megvilágosodás nem csúcsa a vallásos ember életének, úgy a megtérés, a metanoia sem.

"Ha ugyanis a keresztény tökéletesség mértéke a szeretet, akkor a tökéletesség csúcsa nem mérhető az imádság "csúcsával"."  ( Farkasfalvy Dénes: A lelki élet teológiája, 98 )

 

A megvilágosodás "szubjektív pszichológiai élmény" ( Farkasfalvy Dénes ), valami olyasmi,  amikor a próza költészetté válik 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/nyolcadik-utolso-szabaly-enekelj.html 

Nevemen szólított, az Övé vagyok; - mi lehet ennél felszabadítóbb és egyben kötelesség-teljesebb érzés? ( "Ne félj, mert megváltottalak, neveden szólítottalak, enyém vagy!" (Iz 43,1) )


"Csak akkor személy, amikor a transzcendencia felől személyesül meg: a transzcendencia felszólításának hangjával átitatva és betöltve. A transzcendencia felszólítását a lelkiismeretben hallja meg." ( Viktor Emil Frankl )

 

Ettől kezdve az "általános" neved, mint bárki másé is: "Isten kinyújtott keze a világban." ( Gyökössy Endre ) 

Cél ettől kezdve, egy evangélium szerinti szentebb élet, ahogy a Katekizmus írja:


"Conversion of heart as faithful "try to live holier lives according to the Gospel" for it is the unfaithfulness of the members to Christ's gift which causes devision," ( Catechism  of the Catholic Church, The Profession of Faith, 217 ) 

S annak biztosítása mások számára is.

 

Egy Krisztusi élet, de addig olykor igen hosszú az út.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/es-milyen-kinokkal-kell-fizetni-erte.html 

Van, kinek nehezebben megy elfogadni nevét:

"Négy évig tartott az ellenállás. Bízvást mondhatom: keményen védekeztem, egész lélekkel tisztességgel harcoltam. Nem mulasztottam el semmit. Felhasználtam az ellenállás minden lehetséges módját, és sorra le kellett tennem a hasznavehetetlenné vált fegyvereket. Életem nagy válsága volt ez, a szellemnek az az agóniája, amelyről Rimbaud ezt írja: A szellemi harc éppoly brutális, mint az emberek csatája. Kemény éjszaka! A szikkadt vér füstölög arcomon! A fiatalok, akik olyan könnyedén hagyják ott hitüket, nem tudják, mibe kerül visszanyerni, és milyen kínokkal kell fizetni érte." ( Paul Claudel )

 

Az első tehát inkább egy pillanatban beálló egységélmény, még ha szubjektív is. Dalra fakad tőle az ember szíve.

A második, amikor elindul visszafelé, "dalolva", a "keresztjéért", boldogan.

A megvilágosodás egy boldog emlék, mely beragyogja napjainkat, a "metanoia" folyamat, mindennapos "küzdelem" ( ~ Hován Ágoston )


De személy, s ebben Frankl E, Viktornak tökéletesen igaza van csak akkor lehetsz, ha valaki nagyon nagy és hiteles hív neveden, s küld a "csatasorba". 

A név és feladat ugyanaz. 

S a "csatasorban ismerszik meg ki mit ér" ( Hunyadi János )

 

Hogy hogyan tud válaszolni szerepe szerint Isten szeretetére:

"Christ's call to conversion continues to resound in the lives of Christians. This second conversion is an uninterrupted task for the whole Church who, "clasping sinners to her bosom, [is] at once holy and always in need of purification, [and| follows constantly the path
of penance and renewal." This endeavor of conversion is notjust a human work. It is the movement of a "contrite heart," drawn and moved by grace to respond to the mercifullove of God who loved us first."

 


 


( A Hunyadi János Középiskolai Fiúkollégium lakója voltam gimnazista koromban még Szvétek Sándor igazgató úr vezetése alatt, -  jó párszor elmentem e szobor mellett... )

S hogy miért küzdünk, erről beszéljünk a "renováció" részben.

A lelki élet csúcsa maga ez az "átlényegülés". 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése