Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2021-09-15

Metanoia V. ~ conversio cordis - Militia Christi I.

Militia Christi I. ~ példaadó erkölcsiség

"movimento amoroso"

 

Ahogy a megvilágosodás nem csúcsa a vallásos ember életének, úgy a megtérés, a metanoia sem.

"Ha ugyanis a keresztény tökéletesség mértéke a szeretet, akkor a tökéletesség csúcsa nem mérhető az imádság "csúcsával"."  ( Farkasfalvy Dénes: A lelki élet teológiája, 98 )

 

A megvilágosodás "szubjektív pszichológiai élmény" ( Farkasfalvy Dénes ), valami olyasmi,  amikor a próza költészetté válik 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/nyolcadik-utolso-szabaly-enekelj.html 

Nevemen szólított, az Övé vagyok; - mi lehet ennél felszabadítóbb és egyben kötelesség-teljesebb érzés? ( "Ne félj, mert megváltottalak, neveden szólítottalak, enyém vagy!" (Iz 43,1) )


"Csak akkor személy, amikor a transzcendencia felől személyesül meg: a transzcendencia felszólításának hangjával átitatva és betöltve. A transzcendencia felszólítását a lelkiismeretben hallja meg." ( Viktor Emil Frankl )

 

Ettől kezdve az "általános" neved, mint bárki másé is: "Isten kinyújtott keze a világban." ( Gyökössy Endre ) 

Cél ettől kezdve, egy evangélium szerinti szentebb élet, ahogy a Katekizmus írja:


"Conversion of heart as faithful "try to live holier lives according to the Gospel" for it is the unfaithfulness of the members to Christ's gift which causes devision," ( Catechism  of the Catholic Church, The Profession of Faith, 217 ) 

S annak biztosítása mások számára is.

 

Egy Krisztusi élet, de addig olykor igen hosszú az út.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/es-milyen-kinokkal-kell-fizetni-erte.html 

Van, kinek nehezebben megy elfogadni nevét:

"Négy évig tartott az ellenállás. Bízvást mondhatom: keményen védekeztem, egész lélekkel tisztességgel harcoltam. Nem mulasztottam el semmit. Felhasználtam az ellenállás minden lehetséges módját, és sorra le kellett tennem a hasznavehetetlenné vált fegyvereket. Életem nagy válsága volt ez, a szellemnek az az agóniája, amelyről Rimbaud ezt írja: A szellemi harc éppoly brutális, mint az emberek csatája. Kemény éjszaka! A szikkadt vér füstölög arcomon! A fiatalok, akik olyan könnyedén hagyják ott hitüket, nem tudják, mibe kerül visszanyerni, és milyen kínokkal kell fizetni érte." ( Paul Claudel )

 

Az első tehát inkább egy pillanatban beálló egységélmény, még ha szubjektív is. Dalra fakad tőle az ember szíve.

A második, amikor elindul visszafelé, "dalolva", a "keresztjéért", boldogan.

A megvilágosodás egy boldog emlék, mely beragyogja napjainkat, a "metanoia" folyamat, mindennapos "küzdelem" ( ~ Hován Ágoston )


De személy, s ebben Frankl E, Viktornak tökéletesen igaza van csak akkor lehetsz, ha valaki nagyon nagy és hiteles hív neveden, s küld a "csatasorba". 

A név és feladat ugyanaz. 

S a "csatasorban ismerszik meg ki mit ér" ( Hunyadi János )

 

Hogy hogyan tud válaszolni szerepe szerint Isten szeretetére:

"Christ's call to conversion continues to resound in the lives of Christians. This second conversion is an uninterrupted task for the whole Church who, "clasping sinners to her bosom, [is] at once holy and always in need of purification, [and| follows constantly the path
of penance and renewal." This endeavor of conversion is notjust a human work. It is the movement of a "contrite heart," drawn and moved by grace to respond to the mercifullove of God who loved us first."

 


 


( A Hunyadi János Középiskolai Fiúkollégium lakója voltam gimnazista koromban még Szvétek Sándor igazgató úr vezetése alatt, -  jó párszor elmentem e szobor mellett... )

S hogy miért küzdünk, erről beszéljünk a "renováció" részben.

A lelki élet csúcsa maga ez az "átlényegülés". 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése