Militia Christi I. ~ példaadó erkölcsiség
"movimento amoroso"
Ahogy a megvilágosodás nem csúcsa a vallásos ember életének, úgy a megtérés, a metanoia sem.
"Ha ugyanis a keresztény tökéletesség mértéke a szeretet, akkor a tökéletesség csúcsa nem mérhető az imádság "csúcsával"." ( Farkasfalvy Dénes: A lelki élet teológiája, 98 )
A megvilágosodás "szubjektív pszichológiai élmény" ( Farkasfalvy Dénes ), valami olyasmi, amikor a próza költészetté válik
https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/nyolcadik-utolso-szabaly-enekelj.html
Nevemen szólított, az Övé vagyok; - mi lehet ennél felszabadítóbb és egyben kötelesség-teljesebb érzés? ( "Ne félj, mert megváltottalak, neveden szólítottalak, enyém vagy!" (Iz 43,1) )
"Csak akkor személy, amikor a transzcendencia felől személyesül meg: a transzcendencia felszólításának hangjával átitatva és betöltve. A transzcendencia felszólítását a lelkiismeretben hallja meg." ( Viktor Emil Frankl )
Ettől kezdve az "általános" neved, mint bárki másé is: "Isten kinyújtott keze a világban." ( Gyökössy Endre )
Cél ettől kezdve, egy evangélium szerinti szentebb élet, ahogy a Katekizmus írja:
"Conversion of heart
as faithful "try to live holier lives according to the Gospel" for it
is the unfaithfulness of the members to Christ's gift which causes
devision," ( Catechism of the Catholic Church, The Profession of Faith,
217 )
S annak biztosítása mások számára is.
Egy Krisztusi élet, de addig olykor igen hosszú az út.
https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/es-milyen-kinokkal-kell-fizetni-erte.html
Van, kinek nehezebben megy elfogadni nevét:
"Négy évig tartott az ellenállás. Bízvást mondhatom: keményen
védekeztem, egész lélekkel tisztességgel harcoltam. Nem mulasztottam el
semmit. Felhasználtam az ellenállás minden lehetséges módját, és sorra
le kellett tennem a hasznavehetetlenné vált fegyvereket. Életem nagy
válsága volt ez, a szellemnek az az agóniája, amelyről Rimbaud ezt írja:
A szellemi harc éppoly brutális, mint az emberek csatája. Kemény
éjszaka! A szikkadt vér füstölög arcomon! A fiatalok, akik olyan
könnyedén hagyják ott hitüket, nem tudják, mibe kerül visszanyerni, és
milyen kínokkal kell fizetni érte." ( Paul Claudel )
Az első tehát inkább egy pillanatban beálló egységélmény, még ha szubjektív is. Dalra fakad tőle az ember szíve.
A második, amikor elindul visszafelé, "dalolva", a "keresztjéért", boldogan.
A megvilágosodás egy boldog emlék, mely beragyogja napjainkat, a "metanoia" folyamat, mindennapos "küzdelem" ( ~ Hován Ágoston )
De személy, s ebben Frankl E, Viktornak tökéletesen igaza van csak akkor lehetsz, ha valaki nagyon nagy és hiteles hív neveden, s küld a "csatasorba".
A név és feladat ugyanaz.
S a "csatasorban ismerszik meg ki mit ér" ( Hunyadi János )
Hogy hogyan tud válaszolni szerepe szerint Isten szeretetére:
"Christ's call to conversion
continues to resound in the lives of Christians. This second conversion
is an uninterrupted task for the whole Church who, "clasping sinners to
her bosom, [is] at once holy and always in need of purification, [and|
follows constantly the path
of penance and renewal." This endeavor of
conversion is notjust a human work. It is the movement of a "contrite
heart," drawn and moved by grace to respond to the mercifullove of God
who loved us first."
( A Hunyadi János Középiskolai Fiúkollégium lakója voltam gimnazista koromban még Szvétek Sándor igazgató úr vezetése alatt, - jó párszor elmentem e szobor mellett... )
S hogy miért küzdünk, erről beszéljünk a "renováció" részben.
A lelki élet csúcsa maga ez az "átlényegülés".
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése