Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2021-05-04

Tuo tibi judicio est utendum. II. ( "Rájöttünk, hogy az igazság és a hazugság édestestvérek." )

 "Nem a létezést festem, hanem az átmenetet."

 

 


A szenvedély nem bűn, de hagyományos értelemben vett jóság sem.

"Úgy tartom, a filozófia nagyon is gyerekes, amikor peckesen prédikálja nekünk, hogy szörnyű egy párosítás összeházasítani az égit a földivel, az értelmest az értelmetlennel, a szigorút az elnézővel, a dicsőt a dicstelennel (...)" ( Michel Montaigne, Esszék, A tapasztalásról, 132 )

Vagy ahogy Salamov, aki tényleg megjárta a poklot..., s visszatért, mondja:

"Rájöttünk, hogy az igazság és a hazugság édestestvérek." ( Salamov )

 

S nem csak a pillanatban, de az időben kiterjedve is.

"Quae fuerant vitia, mores sunt." ( A tegnapi bűnből ma erény lesz.)" ( Michel Montaigne, Esszék, A megbánásról, 399 )

 

"A világ nem más, mint örökös hintajáték. Szünet nélkül leng rajta minden: a föld (...)" ( Michel Montaigne, Esszék, A megbánásról, 394 )

 

Nem marad hát más számunkra, mint szenvedélyeink történetét megírni-megfesteni.

"Nem a létezést festem, hanem az átmenetet; (...)" ( Michel Montaigne, Esszék, A megbánásról, 395 )

 

Ebben a kettősségben válik értelemmel teltté életünk, küldetésünk története. Ezért születtem a földre.

" (...); minél rövidebb ideig birtokom az élet, annál mélyebbé és teljesebbé akarom tenni." ( Michel Montaigne, Esszék, A tapasztalásról, 129 )

S ugyan kinek van eléggé hosszú élete "szenvedélytelenül" élni?

 

Ám nem akármilyen szenvedélyről van itt szó.

Arról a szenvedélyről, amit Isten csak benned élhet meg a legnagyobb teljességében..., tehát "isteni szenvedélyről". 

A "jó természetről" beszélünk..., s nincsen rossz természet és szenvedély, ha isteni. 

 

"Ezzel párhuzamosan: nincs olyan jótett, aminek egy jó természetű ember ne örvendezne. A jótettel valamiképpen együtt jár egyfajta jó érzés, mely bensőnket örömmel tölti el; a tiszta lelkiismeret pedig nemes büszkeséget kelt bennünk." ( Michel Montaigne, Esszék, A megbánásról, 398 )

Similis simili gaudet!

 

Belátható, a helyes cselekedet, "jó természet" nem lehet hagyományos értelemben jó vagy rossz.

Az hatásában és abban nyilvánul meg, hogy minek örül. 

Illetve a helyes arányérzékben, hogy "ad hoc" mit választ.

 

"Ám felejtsek el társat és rokont, hulljon hála helyett lantosokra gúny: mind elnézi az Úr, csak szent maradjon a Vonzalom. 

(...)

Nőj erdőnyire, nőj! légy csupaszív világ! teljesen viruló! Légy, szeretők szava, országunk szava, s lelkük népünk nyelve, amint beszél!" ( Hölderlin, A szerelem , 70 )

 


 

"A lélek igazi nagysága nem a nagyságban, hanem a mértékben mutatkozik meg igazán. Mindazok, akik minket cselekedeteinkből óhajtván megítélni, nem mennek messzebbre nyilvános tetteink vizsgálatánál, csak egy-egy  tócsát, kevés vízfelületet látnak belőlünk, nem pedig ami alatta van: bűzös mocsaraink mélyét."  ( Michel Montaigne, Esszék, A megbánásról, 402 ) 

Hölderlinre célozva, kiegészíteném..., mértékben és célban, mely tényleg "ad hoc", mint a jó beszéd; a Moody Blues számra célozva: "Look at me now..." ( The Moody Blues, Present, Sorry )

 

 Ezért van igaza Montaigne-nak:

"Könnyen elképzelem Szókratészt Nagy Sándor helyén; de Nagy Sándort Szókratész helyén aligha." ( Michel Montaigne, Esszék, A megbánásról, 402 ) 

Szókratész nem csak élte, de élvezte is ezt a kettősséget..., mely a célban olvad egybe, itt és most; nagy Sándor nem is élte.

( Mindazonáltal egy dolgot már most bebizonyítottunk, Mandeville téved, Montaigne nem ellenpólusa az ő gondolatainak. Viszonyuk inkább az előbb említett Szókratészére és Nagy Sándoréra emlékeztet. Szókratésznek és Montaigne-nak bizonyosan több humorérzéke volt és öniróniára hajló természete, mint Mandeville-nek és Nagy Sándornak! )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése