Beavatás II. (...) hogy egybegyűjtse az isten szétszóródott gyermekeit
"A kérdés: Az esztelenség tanítója vagy? A válasz: Az Istentiszteleté." ( Vértanúakták és szenvedéstörténetek, Szent Pioniosz presbiter és társai vértanúsága, 113 )
Diákjaimnak szüntelen mondom, ember és ember közti szolidaritás, ami most a pandémia idején is meg kell hogy nyilvánuljon, nem egyszerűen filozófiai kérdés..., sokkal inkább biológiai.
Mint már leszögeztük, az élet az anyag egy speciális tulajdonsága.
Fogalmazhatunk így is..., a legfontosabb tulajdonsága.
Ma megkérdezték 9.-osztályos diákjaim, mivel foglalkozom szabad időmben, mondtam figyelem a fáimat a kertben, hogy nőnek.
Nevettek.
Mondtam nekik, csak ne nevessenek, ez egy tudományos megfigyelés, érdekel, a Lét az én kertemben hogy próbál Korai juharrá ( Acer platanoides ) és Vörös kőrissé ( Fraxinus pennsylvanica ) válni.
Hogyan válik a "matematika" életté...
"A görögök azt állítják, hogy a létezők lényege öröktől fogva együtt létezik Istennel, és Tőle ezek pusztán a lényegükhöz kapcsolódó minőségüket kapták, úgyhogy lényegükkel nem is áll szemben semmi, csakis a minőségek tekintetében lehet szó ellentétről." ( Szent Maximosz hitvalló, Fejezetek a szeretetről, 76 )
Intimacy..., egy vérből valók vagyunk embertársainkkal. Mindenki élte számít, már csak a genetikai "pool" változatosságának megtartása miatt is.
Ember és ember között is tehát "csakis a minőségek tekintetében lehet szó ellentétről."
"Minden embert az szeret, aki semmilyen emberies dolgot nem szeret. Isten és az isteni valóságok ismeretének az jut birtokába, aki senkin sem botránkozik meg esendő volta vagy saját gyanakvó gondolatai alapján."" ( Szent Maximosz hitvalló, Fejezetek a szeretetről, 78 )
Ahogy Feuerbach helyesen megállapította, "Krisztus az emberiség tudata." Krisztust kell látni minden embertársunkban..., az Ő tudatában szemlélve.
S ahogy Canterbury Szent Anzelm is leszögezte..., Krisztust elárulni a legnagyobb bűn volna..., az emberi legmagasabb tudat elárulása.
Beoltatod magad, mert ember vagy! S mint ember felelős minden más emberért.
Nem könnyű küzdelem ez..., Szent Maximosz "démonjaira" gondoljatok csak...
"A szerzetes teljes egészében azért vívja harcát a démonokkal, hogy a gondolatoktól eltávolíthassa a szenvedélyeket; egyébként ugyanis képtelen benső függetlenséggel tekinteni a dolgokra. (...) A szerzetes tehát a szenvedély ellen vívja harcát." ( Szent Maximosz hitvalló, Fejezetek a szeretetről, 79 )
Erényesnek kell lenni. Az erény etimológiailag is az erőből származtatható szó. De van-e erőnk jónak lenni?
Az erények megszabadítják az elmét a szenvedélyeitől (...) : s így tiszta imádság már egyenesen Isten elé emeli föl." ( Szent Maximosz hitvalló, Fejezetek a szeretetről, 79 )
Igen az ego szenvedélyeiről van szó, nem az isteni szenvedélyekről..., melyek nem lefelé, de felfelé húznak. ( ~ Platón barlang hasonlat / C. S. Lewis, The problem of pain )
S a tiszta szívűek meglátják az Isten.
"Akit önnön bálványa sem fékez, azt fűzi csak önkéntes kötelék, híven a szeretet szent hitéhez, élheti szent és szabad életét." ( Hölderlin, Himnusz a szabadsághoz, 10 )
" Mert övék a mennyek országa, és ők meglátják az Istent... (Mt 5,3 ) Kétségkívül nem azért boldogok, mert ezt teszik vagy viselik el; hiszen az előbb felsoroltak is ugyanezt cselekszik, hanem mert Krisztusért és Krisztus szellemében viszik végbe és szenvedik el ezeket." ( Szent Maximosz hitvalló, Fejezetek a szeretetről, 76 )
"Az Isteni gondviselés célja az, hogy akiket a gonoszság különféleképp szétszakított , azokat az igaz hit és szellemi szeretet révén egyesítse, mert pontosan azért szenvedett a Megváltó, hogy egybegyűjtse az isten szétszóródott gyermekeit ( Jn 11,52 ). (...) A szeretete hosszan tűrő és jóságos." ( 1Kor 13,4 )" ( Szent Maximosz hitvalló, Fejezetek a szeretetről, 97 )
S kik a munkások az Isteni műben..., miből lehet felismerni őket?
"Ennek a kegyelemnek a világos bizonyítéka az embertársainkkal szembeni önkéntes jóindulatú érzület. (...) az irgalom, melyet a lélek örömmel és vidáman ajánl fel a rászorulóknak. (...) Ki lehet hát oly tunya és rábírhatatlan az erény gyakorlására, hogy lemond az isteni létről, noha az ilyen olcsón, nehézség nélkül és könnyen megszerezhető?" ( Hitvalló Maximosz, Müsztagógia, Összefoglalás és utószó, 308 )
De ha nem ügyelünk, el is veszthető. ( S csak halvány emléke marad..., voltunk mi is szentek. )
"A harmadik nyáron az ösvényemen végigment egy ember. (...) Egy ember otthagyta nehéz csizmáinak nyomát. Attól fogva nem születtek versek azon az ösvényen." ( Varlam Salamov, Kolima, Ösvény, 249 )
Vagy ahogy Gandhi mondta: "Nem engedem meg, hogy mocskos lábbal végig gázoljanak az elmémen."
Mélyre kell szállnunk, de nem durvaságban ostobaságban vagy épp aljasságban; hanem szeretetben.
"Never forget that you are a man and therefore you must bleed for the goal of humanity.
Listen you are still too juvenile for your age.
You should get older, the years are dwindling and yet your work has not been accomplished.
Practice solitude assiduously without grumbling so that everything will in time become ready. You should not die unfulfilled. Your years are numbered and many years are still needed for your fulfilment.
You should become serious and your work sink heavy as iron into the ground of mankind.
Let go of too much science. There lies the way that is not the way. Your way goes toward the depths, toward the rarest and deepest." ( C. G. Jung - Black Books )
Nietzsche...., a mélység visszatekint rád...
Van Gogh ezt így írja le a segítő szemszögéből:
"Nem azért rajzolok, hogy az embereket untassam, hanem hogy megörvendeztessem és figyelmessé tegyem őket olyan dolgokra, amelyek figyelemre érdemesek, de amelyeket nem mindenki vesz észre." ( Van Gogh válogatott levelei, 18882. április 25., 63 )
Elég szelíd megfogalmazás egy olyan embertől, akit saját mestere "Irgalom Nélküli Pallosnak" nevezett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése