Az "öncélú szépség" ~ az éretlen személyiség
"Rendkívüli terv volt: hogy egy rablóbanda plántálja el az én elíziumomat!" ( Hölderlin, Hüperion, 208 )
"Megismerlek, megismerlek Sátán egyszülöttje!" ( Vértanúakták és szenvedéstörténetek, Szent Polükarposz vértanúsága, 54 )
"Irgalmasságod istentelenség, intelmed kegyetlenség." ( Vértanúakták és szenvedéstörténetek, Szent Felicitasznak és hét fiának szenvedése, 31 )
"Ha valamit nem tudunk megfelelően végrehajtani, ti kerültök veszélybe!" ( Vértanúakták és szenvedéstörténetek, A Zenophilus előtt megtartott tárgyaláson felolvasott akta, 296 )
Nietzsche félt a pszichéje mélyére tekinteni, ördöge volt, meg is őrjítette.
"Az őrült: - Nem hallottatok arról az őrültről, aki fényes délelőtt lámpást gyújtott, a piacra rohant,s közben szüntelen ezt kiáltozta: "Istent keresem! Istent keresem!" - Minthogy ott éppen sokan verődtek össze azok közül, akik nem hittek Istenben, nagy nevetést keltett.
Talán elvesztetted? - mondotta egyikük. Talán csak nem szaladt el valamerre, akár egy gyermek? -mondotta a másik. Vagy elrejtőzött? Fél tőlünk? Hajóra szállt? Kivándorolt? - így kiáltoztak és kacagtak összevissza.
Az őrült közéjük vetette magát és szinte átfúrta őket tekintetével.
- "Hová lett Isten? - kiáltott föl. - Majd én megmondom nektek!
Mi öltük meg őt - ti és én! Gyilkosai vagyunk mindannyian!" ( Friedrich Nietzsche, A vidám tudomány, 125., 151 )
Mit is mondhatnánk erre?
"Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belőle is szörny váljék.
S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény visszanéz rád." ( Nietzsche )
Hurkok között jársz..., Mondta Nagy Szent Vazul.
"Hurkok közepette lépkedsz". Rejtett hálók vannak sok helyütt, melyeket az ellenség feszített ki. Mindent nézz hát meg körülötted, hogy "kiszabadítsd magad mint zerge a hálóból és mint madár a hurokból" ( Péld 6,5 )." ( Nagy Szent Baszileiosz: Homília arról, hogy "Ügyelj önmagadra!" )
"Hurkok közepette lépkedsz" |
De mi van azokkal, akiknek nincs ördögük? S hogy viszonyuljanak az ördögökhöz? Kik az ördögök?
Maróti Lajos, Az utolsó utáni éjszaka című drámája is ezt a kérdést járja körül:
"Pápa: Tőlem akkor sem szabadulhatsz. Eretnek vagy? Az is akarsz lenni? Örökre? Csakhogy fiacskám, pápa nélkül nincs ám eretnek. Ahhoz, hogy te vállalhasd ezt a szerepet, nekem is vállalnom kell a magamét. Értsd meg végre: mi ketten egymás nélkül semmik vagyunk." ( Rivalda 72-74, Maróti Lajos, Az utolsó utáni éjszaka, 684 )
Kamaszkoromban nagy kedvencem volt ez a darab, kazettáról nagyon sokszor meghallgattam, ma is fejből fújom minden sorát.
Időbe telt mire rájöttem, hogy miért hibás a logikája.
Aki így élt eddig, az nem lehet ilyen, aki meg ilyen, nem élhetett így eddig, s aki mégis, tegyük fel, ilyen lehet, nem örülne, hogy valakit talált, akivel eljátszhatják-e e szerepet, együtt, egyetértésben a Világ javára?
Nem, aki ördög, az ördög is marad, nem csak magának, másoknak is.
Szent Maximosz elmondta már, azért mert a legfelső szinttől lefelé vagy minden közömbös, vagy szenvedélyektől terhes.
Akinek szenvedélyei vannak, az ördög.
S a legutóbbi bejegyzésből a "piramis"-ról, s a "muszáj"-ról szólóból is látszik, bőven van és lesz is mindig "önként" jelentkező, nem kell keresnünk ördögöt, hogy vértanúk lehessünk.
Ők mind ki van szolgáltatva az "öncélú szépségnek"; pedig Gump anyjától... ( https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/mrs-gump-letezik-mr-gump.html ), de minden szenttől megtanulhattuk már, a szentség nem "tiszta" dolog a világ szemében, az valami szennyes valami; vér-genny-izzadtság-piszok tenger, amiben gázolunk.
Ezekért üres címekért, szobrokért, pénzért..., számunkra a Semmiért, emberéleteket áldoznak fel.
Azokat az életeket, amikért mi meghalunk.
Mint a fösvény:
"Anzelm: Ki. De gyerünk végre anyátok látni, hadd osztozzon örömünkben.
Harpagon: Én meg hadd lássam végre kedves ládácskámat!" ( Moliere, Fösvény, Moliere összes színművei, 433 )
Ennyi egy élet, s ennyiért sok élet..., feláldozva.
Valóban ördögi.
"Majmok vagyunk öltönybe bújtatva...", az ember tényleg még mindig a kőkorszaki szinten van.
Ez a konfliktus lényege, komoly küzdelem folyik azok között, akik az öncélú szépségért és akik egy fajta egyetemes isteni szépségért küzdenek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése