Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2021-04-11

" ...a gazdagság jele." ~ A jövőnek immár semmi hatalma sem volt rajta."

 Misztikus teológia I.

 "Ő is derűs volt - csak más értelemben. A jövőnek immár semmi hatalma sem volt rajta." ( Hölderlin, Hüperion, 226 )



Ahogy a Twitter oldalam is jelzi, kettős vallási identitással rendelkezem, mint katolikus keresztény s mint buddhista.

 


 

Keresztény bérmanevem szerint László vagyok..., jelentése "hatalom, dicsőség", védőszentem Szent László után, s ezt az "után"-t ki is emelhetném, ugyanis életemben ez a név "nomen est omen". ( Szegedi dómba is be-be jártam hozzá megvitatni "közös dolgainkat". )

S úgy érezem azóta sem  hagytuk el egymást... ( https://boatswain69.blogspot.com/2020/11/es-amelyeket-isten-szabott-ki.html )

 

 

 Egykori kedvenc "zugom" a szegedi dómban...


I. A buddhista Szív szútra

 

De buddhista is vagyok. 

Dharma nevem: Jin Hae, utolsó mesteremtől, Chong An Sunimtól kaptam, "igaz bölcsességet" jelent, legalább akkora kihívást jelent ez nekem, mint a László név.

 


 

Sokan gondolhatnák, milyen jó lehet nekem így kettős identitással élni, ez olyan mintha két ország állampolgára lennék. 

Nem így van, erre egy keresztény gyakorló barátom megjegyzését vetném ellen, akivel a Párbeszéd Háza egyik alagsori Szemlélődő lelkigyaklatán futottam össze: "Te kereszténynek túl buddhista, buddhistának túl keresztény vagy."

 

Valóban ez a helyzet, de ez nem az én problémám, ez a különbségtétel nem az én fejemben létezik

Már Heidegger is ír erről, "erdészeti fakitermelő utaknak" nevezve a különböző vallásokat,  "zarándokútjuk során" érdemeket gyűjtve, de a csúcs felé törekedve haladnak, mert a csúcson vár az igazi jutalom..., de a csúcson ott lesz minden vallás, minden embertársunkkal. ( https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/batorits-masokat.html )

Mert a jutalom "KÖZÖS". 

De nem minden egyház halad egyforma tempóval, s amire az egyik büszke és fennen hirdet, a másik szégyellősen minimum félre tekintve kezel. 

Mint buddhista moktak mester, aki ütemet ad az imádságnak, aki megszabja az időt, ( Ehhez érzékem van, kopogtatni a "halat"..., idegesítve vele másokat. ) sokszor énekeltem a Szív szútrát, ez közös imája minden buddhista közösségnek, hiszen a tanítás, a meditáció leglényegét fejezi ki.

 

 "Minden jelenségnek üresség a természete."

 

Angolul:


 "All dharmas are marked with emptiness."

"Avalokiteshvara Bodhisattva,when practicing deeply the Prajna Paramita, perceived that all five skandhas in their own being are empty and was saved from all suffering. Ó Shariputra, form does not differ from emptiness, emptiness does not differ from form. That which is form is emptiness, that which is emptiness, form. The same is true of feelings, perceptions, impulses, consciousness. Ó Shariputra, all dharmas are marked with emptiness. They are without birth or death, are not tainted, nor pure; do not increase, nor decrease. Therefore, in emptiness no form, no feelings, no perceptions, no impulses, no consciousness, no eyes, no ears, no nose, no tongue, no body, no mind, no color, no sound, no smell, no taste, no touch, no object of mind, no world of eyes, through to no world of mindconsciousness. No ignorance and also no extinction of it, through to no old age and death and also no extinction of it. No suftering, no origination, no stopping, no path, no cognition. Also no attainment with nothing to attain. The Bodhisattvas depend on Prajna Paramita and their mind is no hindrance. Without any hindrance no fears exist. Far apart from every deluded view they dwell in Nirvana. In the three worlds all Buddhass depend on Prajna Paramita and attain unsurpassed, complete, perfect enlightenment. Therefore know: The Prajna Paramita is the great transcendent mantra, is the great bright mantra, is the utmost mantra, is the supreme mantra, which is able to relieve all suffering and is true not false. So proclaim the Prajna Paramita mantra, proclaim the mantra that says:

Gyate gyate paragyate parasam gyate bodhi sva ha!" (
MAHA PRAJNA PARAMITA
HRIDAYA SUTRA (The Heart Sutra) )

 

"- Ó, Sáriputra - mondta -, a forma üresség, s az üresség valójában forma. Az üresség nem különbözik a formától, a forma nem különbözik az ürességtől. Ami forma, az üresség, ami üresség, az forma.
- Ugyanez áll az érzékelésre, névre, fogalomra és tudásra.
- Ezért, ó, Sáriputra, minden dolog üresség jellegű, nem keletkeznek és nem szűnnek meg, nem szennyezettek és nem makulátlanok, nem tökéletlenek és nem tökéletesek. Itt, ó, Sáriputra, ebben az ürességben nincs forma, sem név, sem fogalom, sem tudatosság.
Nincs szem, fül, orr, nyelv, test és tudat. Nincsenek formák, hangok, illatok, ízek, tapinthatók és tudat-tárgyak.
- Nincs szem, s így tovább, egészen addig, hogy: nincs tudat(osság elem).
- Nincs tudás, nincs tudatlanság, nem létezik a tudatlanság eltörlése, egészen addig, hogy: nincs romlás és nincs halál; nem létezik a romlás és halál eltörlése; nem létezik a szenvedés, a szenvedés eredete, a szenvedés megszüntetése, és a hozzá vezető út. Nincs tudás, nem létezik a nirvána elérése. 

( SZÍV SZÚTRA - Pradzsnyápáramitá hridája szútra )
 

II. A Keresztény Szív szútra:
 
 
 
"Azt mondjuk tehát, hogy mindennek az oka, ami minden fölött áll, sem a lényegnek, sem az életnek, sem az értelemnek, sem a szellemnek nincs híjával, s nem is test, sem formája, sem alakja, sem minősége, sem mennyisége, sem terjedelme nincs. Nem foglal el helyet, nem látható, nincs érzékelő tapintása, se nem érzékel, se nem érzékelhető. Rendezetlenség és zavar nincs benne, anyagi szenvedélyek sem nyugtalanítják, nem is erőtlen, érzékelhető események nem akadályozzák. A fénynek nincsen szűkében, változást nem ismer, sem romlást, sem felosztást, sem hiányt, sem lefolyást, s az érzékelhető dolgok semmilyen más sajátságával nem azonos, s nem is birtokol ilyet.

Ismét felfelé haladva azt mondjuk, hogy nem is lélek, nem is szellem. Sem képzelete, sem vélekedése, sem értelme, sem gondolkozása nincsen. Nem is értelem vagy gondolkodás, de nem is mondható ki, és nem is gondolható el. Nem is szám, nem is rend, nem is nagyság, nem is kicsiség, egyenlőség vagy különbözőség, hasonlóság vagy eltérés. Se nem áll, se nem mozog, se nyugalomban nincs, hatalommal nem rendelkezik, se maga nem hatalom. Nem is fény, nem is él, nem is élet, nem is lényeg, nem is örökkévalóság, nem is idő. Gondolkodással nem érhető el, nem tudás, nem is igazság, nem is uralom, nem is bölcsesség, nem is egy, nem is egység nem is istenség, nem is jóság, nem is szellem - ahogyan mi a szellemet megismerjük -, nem is fiúság, nem is atyaság, nem is valami más azok közül a dolgok közül, melyek számunkra vagy bármely más létező számára megismerhetők. Nem a nem létező dolgok közül való, nem is a létezők közül és sem a létezők nem ismerik meg Őt úgy, amint van, sem Ő nem ismeri meg a létezőket úgy, amint vannak. Sem értelme nincs, sem neve sem megismerése. Nem sötétség, és nem is fény. Nem tévedés, és nem igazság. Nincs rávonatkozó állítás sem tagadás; amikor az utána következőkről állítunk vagy tagadunk valamit, akkor őt nem állítjuk és nem is tagadjuk, mert minden állításon felül áll, mint minden dolog tökéletes és egyetlen oka, s minden tagadáson fölül áll, mint a mindentől teljesen függetlennek a meghaladása és mindenen túli." 

( Dionüsziosz Areopagitész: Misztikus teológia, II-III., 263-265 )


Majdnem azonos megfogalmazás a leírhatatlan egyedüli valóságról, ami üresség természetű. Mind testvérek vagyunk Istenben.

 

"De onnan esőzik 

a harmat, a nedvesség. De ha

kialszik az egyszerü kék, a fénytelen,

 a márványforma, akár az érc,

a gazdagság jele." ( Hölderlin, Mi az ember élete?, 155 )

 

"A jövőnek immár semmi hatalma sem volt rajta." - írta Hölderlin, nem mert feladta a küzdelmet, az életet hiábavaló "időtöltő játéknak" látva, ahol csak "veszthet", hanem aki megérett... ( ~ szőlőfürt" ), elment a jutalom(ak)ért, s már csak a végső "díjra" vár. 

Mely akár buddhista vagy, akár keresztény, egy mindegy, hisz minden létező ugyanoda tér.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/csak-el-kell-menni-dijert.html

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése