Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2021-11-12

"fogalom a lét alapja" / "Végtelen költemény - S mindnyájunk napvilága Isten arcán a fény."

"Ki állított keresztet
a szív oltalmaképp?"
( Novalis, Lelki énekek, 10, 36 )

"A te képedet s e kép égi értelmét még kimentettem a tűzvészből..." ( Hölderlin, Hüperion, 226 )

 

 

 

A kereszt nem arra való, hogy gyalázatos halált szenvedjen rajta valaki?

Ami megöli a testet hogy mentheti meg a szívet?

Fogantatásunktól fogva írjuk ( megíratják velünk ) életünk regényét..., hogy egy fejezetben mi és miért szerepel jó esetben csak a következő fejezetből derül ki..., az egész értelme pedig csak a végén ( talán ). 

Mégis, van egy fontos dolog ami az elejétől fogva nyilvánvaló.

Képünk van a világról..., egyre egyedibb és tisztább képünk.

"Az erkölcstan ténye: a fogalom a világ alapja, annak abszolút tudatával, hogy az (vagyis a viszony reflexiójával)." ( Johann Gottlieb Fichte, Az erkölcstan rendszere, 589 )

Éretlen személyiség ismérve: hasonló ruha, hasonló "jelvények" olykor nem csak átvitt értelemben is. nem tudom saját utamat, hát igazolom másokéval.

"Falamról eltűntek a hősök" énekli a P-Mobil. Ez jó hír.

Már nem azonosítja magát sok mintával. Ám hozzáteszi:

A "Szelíd vándor kék motorján kitart még."

"Nem annak a világnak a képmása, amelynek alapjául kell szolgálnia, mert hiszen alapjának kell lennie; ezért a világ csak akkor létezik, ha a fogalom a világ alapja lesz: a világ ezért nem azáltal létezik, hogy a fogalom van, hanem csak akkor létezik, ha alappá válik, és azáltal, hogy alappá válik." ( Johann Gottlieb Fichte, Az erkölcstan rendszere, 590 )

A "kék motoros" eddig kísérte el.

Ez erkölcsének emberi alapja.

"(...) az erkölcstan csak a fogalom által megalapozott létet ismeri el." ( Johann Gottlieb Fichte, Az erkölcstan rendszere, 590 )

 

"A lényeget vettem át", - írja Ratkó József. Átvett-e valamit, átvehetett-e valamit Ratkó József József Attilától?

Aligha, mert ahoigy Weismahr Béla Tomista filozófus tanáromtól már olvashattuk, csak jelenhet meg a jövőben, ami már a jelenben is meg volt.

Ratkó József nem lehet József Attila, ha valaki epigonsággal vádolta nem értette meg a jelenséget.

Ahogy Savonarola és Trump sem lehet Aggeus, bár mindkettejüket áthatja az aggodalom a "templomért". S építeni akarnak.

Építésen keresztül közösséget!

De csak ennyi közös,  a szenvedély jellege.

"Az erkölcstan a fogalmat a lehetséges tudatban veszi szemügyre, amelyben az fogalomként vagy képként megjelenik, s ezáltal besorolható általában a kép fogalma alá; az előttünk levő fogalom ezért több puszta képnél, példánál és valamely kép ábrázolásánál; meghatározott, minőségi, ilyen és ilyen tulajdonságokkal rendelkező kép.

(...)

Az erkölcstan tehát a tiszta és abszolút képből vagy ábrázolatból indul ki, amely, mint mondottuk, semminek sem felel meg. Aki erkölcstant állít erkölcsiséggel együtt, az egyben állítja, és állítania is kell az abszolút önálló képek világát; különösen azért fejtettem ki olyan egyszerűen és részletesen a dolgot, hogy ezt egyszer s mindenkorra belássuk. Az erkölcsiség számára a szellem az első és az egyedül igaz, S a világ csak ebből és ezután következik számára. Nem tudom, ennek feltételezése nélkül hogyan lehet akár csak beszélni is erkölcsiségről." ( Johann Gottlieb Fichte, Az erkölcstan rendszere, 590 )


 

Hölderlin nem Salvator Rosa. Ratkó József nem József Attila. Aggeus nem Savonarola  vagy Trump, s Ezekiel nem Orbán Viktor.

Csak valami hasonló.., a szenvedély jogán.


Hová tart a fejlődés? Meg szabad-e állni ezen a ponton?

Mint minden általánosítás, ez sem igaz, de az általánosról érdekes következtetéseket vonhatunk le az egyedire.

Ha már csak egy "kép" maradt az már nagy haladás..., a célba érés küszöbe. A célvonal..., ez az a minta amelynek búcsút intve, egy nagy lendülettel "elszakítva" magad, beléphetsz saját szentélyedbe - ami csak neked építtetett.

Megkapod a "tekercset" amelyet elfogyasztva végre valódi életelvekkel lépsz a világba valódi lendülettel átformálási céllal, embertársaid, az összes "érző lény" javára.

A mozdulatlan és tiszta valóságból mozgáson át ugyanoda visszatérve.

S elpusztíthatatlanul, mert más nincs semmi megölhető benned.

  

 Végtelenül magányos leszel, mert végtelenül egyedi, - igaz saját céllal; de végtelenül nagy jelentőséggel, minden és mindenki számára.

"A fogalom a lét alapja; a lét lesz, csupán a fogalom teremti meg. Minden létet a fogalom teremt, csak olyan lét van, amely általa létezik. Ezért az erkölcstanban a fogalom, a Szellem világa az első, egyetlen és igazi. A lété ezzel szemben csak második, a szellem világa által létező. Az erkölcstannak ezért egy tisztán szellemi világot kell állítania, s ebből mint egyetlen igaziból kell kiindulnia. Erkölcsi és morális éppen annyit jelent, hogy szellemi és a szellemben található." ( Johann Gottlieb Fichte, Az erkölcstan rendszere, 593 )

Erre való a "daimonion". Elvezet a Szellemi lét küszöbére...


"A mennyei Szív magányosan bontakozott ki a mindenható Szeretet kelyhévé - az Atya fölséges arcára tekintve, s a kedvesen komoly Anya sejtelmekkel áldott keblén pihenve. Istenítő bensőséggel néztek a viruló Gyermek jóslatos szemei a jövő napjaira, isteni törzse sarjai, szerettei után, mit sem törődve napjai világi végzetével. Lassan köréje gyűltek a meghitt szeretet csodálatos vonzásába ke­rülve a leggyermekibb lelkek. Mint virág, új, idegen élet csírázott közelében. Baráti ajkairól, mint isteni Szellem szikrái, kimeríthetetlen szavak hulltak, és szállt a boldogító Jó Hír." ( Novalis, Himnuszok az éjszakához, 5, 14 )

Egyik 10. osztályos lányom kérdezte: "Mi számít?" 

"De milyen csekély, erőtlen, hitvány bennünk a tűz! A mindenségen átfutó pedig mennyiségben, szépségben, tűzhöz illő teljes hatalmában mily bámulatos!" ( Platón, Philébosz, 29c )

"A szenvedélyed"- feleltem neki.

"Mert nyilvánvalóvá teszi, hogy minden élőlényben a test állapotaival ellenkező törekvés van. Az indulat pedig, mely az állapotokkal ellenkező irányba húz, mutatja, hogy az ellenkezőről emlékezésünk van." ( Platón, Philébosz, 35c )




"A kő elvétetett -
Az Ember föltekinthet
Szívünk csak a tied,
nem érzünk több bilincset;
arany mércéd nyomán
bánataink enyészek,
ha a végvacsorán
sápad a föld s az élet."
( Novalis, Himnuszok az éjszakához, 5, 16 )


"Nincs válás, szív szerelmét
mi sem béklyózza már.
Hullámzik a betelt lét:
parttalan tengerár -
Csak mámor éjszakája -
Végtelen költemény -
S mindnyájunk napvilága
Isten arcán a fény."
( Novalis, Himnuszok az éjszakához, 18 )

 

"Te, ki atyja és Atyám vagy,
csontjainkat el ne válaszd,
fektesd egybe mihamar.
Hantja zöldje majd kibomlik,
hant alatt a teste romlik,
elemészti a vihar."
( Novalis, Lelki énekek, 8, 33 )

 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/kifele-gyaloglok-valamibol.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/o-ez-konnyu-gyakorlat.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/a-siras-jo.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/negyedik-szabaly-eszre-terhet-neha-az.html

 

"Végtelen költemény -
S mindnyájunk napvilága
Isten arcán a fény."


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése