Kiemelt bejegyzés

Várakozások III. ~ "Sors parancsol.."

  "Nemcsak a te akaratod hat irányként abban, ami jő! Dolgoznak titkos viszonyok lent, ...

2021-11-16

Az erkölcsi én... ( III. ) ~ "daimon" / Apokalipszis V.( ἀποκάλυψις ) - II.4 KÖZVETÍTÉS ~ "Amit vállalt, a súlyos út az égbe ível át;

 "az erkölcsi Én mint a fogalom valóságos élete." III.

 

 

A kevesebb néha több, írtuk korábban, és tényleg, Fichte pusztán 4 tulajdonságban jelöli meg az erkölcsös embert ismérveit. 

1. Önzetlenség

2. Szeretet ( az általános emberszeretet )

3. Igazmondás, nyíltság

4. Egyszerűség

 

S ha olvassuk kiderül nem is négy hanem valójában csak egy fontos szempont létezik, az önzetlenség

Kivel szemben kell önzetlennek lennünk?

 

"Kötelességtan"-nak nevezi az etikát.

Mivel-kivel szemben kell nekünk kötelességünket teljesítenünk? 

Önzetlenség és kötelesség...


"Az önmegtagadással nagyon keveset mondtunk, mert ez valamely aktusról és kifejlésről tanúskodik; ilyenről azonban semmiképpen sem lehet szó, hiszen az erkölcsös ember számára nincs "önmaga". ( Johann Gottlieb Fichte, Az erkölcstan rendszere, 683 )

 S lejjebb:  

Csak annyit említhetnének, hogy "én mégiscsak azt akarom, hogy legyek, s nem adhatom fel ezt az akaratot". Igazuk lehet, amennyiben ténybeli helyzetüket abszolútnak tartják." ( Johann Gottlieb Fichte, Az erkölcstan rendszere, 683 )

 

S már megbeszéltük, ragaszkodnod kell ehhez az akarathoz, hisz ez lehet léted értelme, születésed titka, Istentől kapott neved.

"Ne félj, mert megváltottalak, neveden szólítottalak, enyém vagy!" ( Iz 43,1 ) 

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/metanoia-v-conversio-cordis.html 

"(...) Lennénk szerszám a tenyerében,
jó íz osztandó kenyerében,
jobb vére volna a mi vérünk
az ő repedt, lassult erében;
gyönyörűt szóljon: szava volnánk

aztán mi már sohase szólnánk!" ( Ratkó József, Isten mellett, 13 )

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/a-belso-lenyeget-vettem-at-v-daimonion.html

"Be kell látnunk: Ha kérdeznek, becsületesen felelni kell. A harcot becsületesen fel kell venni, az úton becsületesen végig kell menni, a szerepet becsületesen el kell játszani, keményen és tekintet nélkül." ( Dsida Jenő: Tekintet nélkül )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/hogy-vegul-ha-senkinek-senki-en.html

Szomjazzuk is ezt és kötelességünk is..., miénk is ez a tudat és nem is; - magunké is vagyunk és Övé is.

 


 

 Fichte kárhoztatja ennek emberi oldalát, szerinte megvalósíthatatlansága miatt követhetetlen: " - ez utóbbi ugyanis már igen megváltozott és összetett gondolkodást igényel."  ( Johann Gottlieb Fichte, Az erkölcstan rendszere, 684 )

Így is van; - végtelenül összetettet és megváltozottat, de miért volna ez lehetetlen, ha hozzá már a megfelelő daimoniont kapjuk. Csak ezt kell felismerni és meg is van a "kulcs".

Ez nem megy "fejlődés és kifejlés" nélkül, tehát a lelkiismeret ( ~ daimonion ) cselekvése aktus, de a lelkiismeret fejlődése is létező jelenség, amellett, hogy több is van belőle, a daimonion természetesen a második, egyetemesebb felé fejlődő, azzá kifejlő kisebb változat eredménye.

"Láttuk, hogy hogy transzcendentális szempontból az észlelésnek az akarattal való egybeesése legmélyebb alapjában nem egyéb, mint empirikus, abszolut spontaneitás által meghatározott létünk egybeesése legmélyebb ösztönünkkel; ha úgy határozom meg magam, ahogyan eredeti ösztönöm valóban követeli, akkor én mint időben meghatározott, összhangba kerülök magammal mint eredetivel és és tudattalanul meglevővel: ezáltal a kényszer érzése jön létre: ilyenkor ugyanis teljesen érzem magam, s mint korábban kifejtettük ez az érzés észlelés." ( Johann Gottlieb Fichte: Előadások a tudás emberének rendeltetéséről )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/a-szepseg-hala-isten-pecsetje.html

"A létezővel való megegyezés már régóta az igazság lényegének számít. Arra gondolnánk hát, hogy Van Gogh festménye egy létező pár parasztcipőt másolt és éppen azért lett mű, mert ez sikerült neki? Arra gondolnánk vajon, hogy a festmény a valóságosról vett volna másolatot, amit aztán egy művészi termékbe helyezett volna bele? Semmiképp. … Van Gogh festményében megtörténik az igazság."( Heidegger )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/megtortenik-az-igazsag.html 

 

"Könnyen elégedett és csöndes szívű lesz, akinek tiszta a lelkiismerete. Nem vagy szentebb, ha dicsérnek, sem hitványabb, ha szidnak, ami vagy az vagy, s nem mondhatnak nagyobbnak, mint amekkora Isten előtt vagy. Ha arra figyelsz, mi vagy odabent, önmagad előtt, akkor nem gondolsz azzal mit beszélnek rólad az emberek. (...) Isten pedig a szívedben olvas." ( Kempis Tamás : Imitatio Christi, 6. II. ) 

A cél valahol "kívül" kell legyen..., vagy ha tetszik, valahol a mélyben. - ez a "védelmező kapcsolat" ( ~ Nuttin )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/en-vagyok-te-rigod-szolt-madar-nem.html 

 

 Kit szolgál? Mindenkit, téged engem, mindenkit , - az egész világmindenséget..., ; végső soron Istent.

"A filozófia tulajdonképpen honvágy ösztön, mindenütt otthon lenni." ( Novalis )

vagy ahogy Hölderlin határozza meg, törekvésként:

"Azt hinném, igen, ha nem volna bennünk egyvalami -: a roppant törekvés, hogy minden legyünk." ( Hölderlin, Hüperion, 108 ) 

 

" (...) A mester így szólt : – Én változtam meg. Nem a cselekedeteimben történt változás, hanem bennem – de mivel én megváltoztam, velem együtt a tetteim is megváltoztak.

A jelentőségük változott: a prózából költészet lett; a kövekből szózat, az anyag teljesen eltűnt. … Az élet megszabadulás lett számomra, nirvána." ( Osho: Az emberi lét útja, 10. )

 https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/a-prozabol-kolteszet-lett.html

"Azt is mondom nektek: Ha ketten közületek valamiben egyetértenek a földön, és úgy kérik, megkapják mennyei Atyámtól. Ahol ugyanis ketten vagy hárman összegyűlnek a nevemben, ott vagyok közöttük.” ( Mt 18,19-20 ) 

Minél többen annál inkább, hisz különbözőek vagyunk.

"A hamis egyetemesség jellemzője, hogy minden műveltségfajtát lecsiszol és az átlag középszerre épít. Az igazi egyetemesség éppen ellenkezőleg: a művészetet például még művészibbé teszi, mint amilyen egymagában lehet, a poézist poetikusabbá, a történelmet történetibbé, és így tovább. Ez az egyetemesség akkor jöhet létre, ha a vallás és az erkölcs egyszerű sugara a kombinatorikus elmeél káoszát érinti s megtermékenyíti. Akkor magától virul fel a legmagasabb rendű poézis és filozófia."
( Friedrich Schlegel, Eszmék, 123, 508 )

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/trombita-5-hatszazhatvanhat.html

 

„Midőn pedig Jézus Fülöp Cezareájának környékére ment, kérdezé tanítványait, mondván : Kinek tartják az emberek az Emberfiát? Ok pedig mondák: Némelyek Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, mások pedig Jeremiásnak, vagy egynek a pr6féták közül. Mondá nekik Jézus: Hát ti kinek mondotok engem?" ( Mt 16,13-15 )

Ez az a kérdés, amelyre minden tanult embernek felelnie kell a földkerekség minden országában, a számára kimért út valamelyik állomásán, különösképpen pedig akkor, mikor felelőssége tudatában teszi azon első lépéseit. 

Jézus Krisztus egyszerre csak elállja az utat, és még azokban is, akik tudatlan, elbátortalanodott, türelmetlen, káromló vagy visszautasító kézmozdulattal haladnak tovább - és ezek vannak nagyobb számban - homályos borzongás közepette felvetődik néha a kétség: vajon a nékik személy szerint feltett alapvető kérdésre kézlegyintés helyett nem adhattak volna más feleletet is, nevezetesen azt, amelyet a Szentlélek adott Simon Péter ajkára a filippi-cezareai úton, mikor az apostol elhatározta, hogy örökre Azzal marad, aki el nem múlik soha! 

"Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia!" (...) ( Paul Claudel: Hát Te kinek mondasz engem? )

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/trombita-5-hatszazhatvanhat.html 


Jézust nem tudjuk e kérdésben sem megkerülni. Hogyan tanított minket?

"Óvakodjatok a hamis prófétáktól! Báránybőrben jönnek hozzátok, de belül ragadozó farkasok. Gyümölcseikről ismeritek fel őket. Szednek-e tövisek közül szőlőt vagy bogáncsról fügét? Így minden jó fa jó gyümölcsöt terem, a rossz fa pedig rossz gyümölcsöt. Nem hozhat a jó fa rossz gyümölcsöt, sem a rossz fa jó gyümölcsöt. Kivágnak és tűzre vetnek minden fát, amely nem terem jó gyümölcsöt. Tehát gyümölcseikről ismeritek fel őket. Nem jut be mindenki a mennyek országába, aki mondja nekem: – Uram, Uram! Csak az, aki teljesíti mennyei Atyám akaratát. Sokan mondják majd nekem azon a napon: Uram, Uram, hát nem a te nevedben jövendöltünk? Nem a te nevedben űztünk ördögöket? Nem a te nevedben tettünk annyi csodát? – Akkor kijelentem nekik: Sosem ismertelek benneteket. Távozzatok színem elől, ti gonosztevők!" ( Mt 7,15-23 )  ( ~ ως καρπός του δέντρου )

Ahogy mi is magunkban a bennünk munkálkodó szellemet.

"1. Minden, ami visszatart a jótól vagy fékez benne, a gonosz szellemektől, s minden, ami előbbre visz a jóban, a jó szellemektől és Istentől való. " ( Loyolai Szent Ignác )

https://boatswain69.blogspot.com/2020/12/distinctio-spirituum.html 

Honnan tudjuk hogy jó úton járunk, hisz a bunkó néha balek, s a balek néha bunkó... 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/isten-aldja-meg-az-ebedjoket.html

S a kétféle lelkiismeret sincs mindig szinkronban...

 

Van erre egyszerű megoldás. Olvassuk e még egyszer figyelmesen Kempis Tamás gondolatmenetét:

"Könnyen elégedett és csöndes szívű lesz, akinek tiszta a lelkiismerete. Nem vagy szentebb, ha dicsérnek, sem hitványabb, ha szidnak, ami vagy az vagy, s nem mondhatnak nagyobbnak, mint amekkora Isten előtt vagy. Ha arra figyelsz, mi vagy odabent, önmagad előtt, akkor nem gondolsz azzal mit beszélnek rólad az emberek. (...) Isten pedig a szívedben olvas." ( Kempis Tamás : Imitatio Christi, 6. II. ) 

https://boatswain69.blogspot.com/2021/04/a-kereszteny-sziv-szutra-fakitermelesi.html

"De onnan esőzik (...), a gazdagság jele." ( Hölderlin, Mi az ember élete?, 155 ) 

 

Aki tudja, hogy miért került ide ez a kép, írjon...!
  

"Amit vállalt, a súlyos út
az égbe ível át;

s végül atyja házába jut,
ki követi szavát.

Társáért senki nem zokog,
ha sírba szenderül:
viszontlátja előbb-utóbb,
és gyásza földerül.

Minden jótettnek szabadon
örül mindenki majd:
vetése fénylőbb táj ölén
fenségesen kihajt." ( Novalis, Lelki énekek, 9, 34 )

 

S mint moktak mester végül hozzátenném:

"Minden metódus ritmus. Ha oda van a világ ritmusa, oda van a világ is. Minden embernek megvan az egyéni ritmusa." ( Novalis )

"Nyelvünk vagy mechanikus, atomikus vagy dinamikus. A valódi költői nyelvnek azonban szervesnek kell lennie, elevennek. Hányszor érezni a szavakból a szegénységet, amikor több eszmét egycsapásra akarnak eltalálni." ( Novalis )

S egy  kis "szembeállítás" ha valaki nem értette volna, miért lett e blog olyan amilyen, pedig az egyszerűséget célozta mint eszköz:

"Nincs mit keresnünk itt tovább - telt a szív - üres a világ."
( Novalis, Himnuszok az éjszakához, Halálvágy, 20 )

"Csupa boldogság lesz az élet..." ( Novalis, Lelki énekek, 22 )

Az életnek tehát ritmikusnak tehát rendezettnek, szervesnek tehát élettel telinek és dinamikusnak tehát ellentmondásosnak illik lennie.

 

"Íme az út végén, mielőtt becsukódik utánam halkan a völgy kapuja, visszatekint a szemem.
Hálásan fogadom hű társnőm, úti kísérőm vonzalmát, s örömest tárom elé szívemet. (...) - Mert ő vezetett a világba s tett azzá, akivé válik a vágyakozó, Majd ami ifjúi játék volt addig, komoly, elszánt foglalatosság lett, mégse hagyott oda ő - Izgalom és kétség próbált elijeszteni tőle, míg végére nem ért egy napon a nevelés mely szeretőmül vágyamat adta,
örökre szabaddá váltott, s végtelen üdv szent tudatára emelt." ( Novalis, Utolsó szerelem, 58 ) 

S egy egyszerű utalás a blog céljára és minden eddigi erőfeszítésünk értelmére, - hogy kihez is szólt valójában:

"Az erkölcsös ember az erkölcsösség eszközeként, és nem valamilyen más tekintetben fogja át, s fogadja szerető szívébe az egész emberiséget. (...) Szeretete kivétel nélkül mindenkire kiterjed: (...)" ( Johann Gottlieb Fichte, Az erkölcstan rendszere, 683 )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése