Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2021-02-03

Íme miénk a gyermek Krisztus... I./1. ( Sár és iszap ) ~ Isten alapvetőleg jóváhagyta a világot.

 "Ha az Isten emberré lett, akkor az embernek nem kell hűtlenné válnia önmagához Isten miatt."

 A megértés kulcsa - megtestesülés.


 

 

 "Túl olcsón úsznánk meg a szeretet parancsát, ha minden egyforma lenne" ( Nyíri Tamás, A keresztény ember küldetése a világban, 208 ) 

Nagyon jó felvetés..., tényleg jobb lenne, ha a szeretet uniformizált lenne, mint az "angyalok kara" egy hangon dicsérné az Urat?




Bizonyára nem...

Célja van a sokféleségnek és Isten is "nyer belőle", hisz egyébként minek is történt volna így? Ennek a megtestesülésnek ( egyik ) legkifejezőbb formája maga az istenember, Jézus.

"A keresztény hit azt tanítja, hogy Isten alapvetőleg jóváhagyta a világot. ( "Látta, hogy jó..." ) Jézus Krisztusban elválaszthatatlanul, de összekeverhetetlenül egyesült Isten az emberrel és a világgal. ( Dz. 148 ). (...) Jézus Krisztus megtestesülésének horizontjából értelmezzük a világot és világi feladatainkat." (
( Nyíri Tamás, A keresztény ember küldetése a világban, 210 )

Hogy is van ez? 




Platón és a platonikus tanítványok sora nagy hatássa volt gondolkodásunk fejlődésére, s sok sejtésükben feltétlenül igazat kell adnunk nekik: 

„Mert sohasem látta volna meg a napot, ha nem lenne napszerű a szemünk és a lélek sohasem látta volna meg a szépséget, hogyha maga nem lett volna szép. Váljék tehát elsősorban istenszerűvé és széppé mindaz, aki a jót és a szépet szándékszik szemlélni“ ( Plotinosz, A szépről, I. Enn. 6. könyv, 9 )

Hasonlóképpen ír Szent Ágoston Vallomásaiban az asszonyról aki a drachmáját keresi..., ha nem tudná, hogy meg volt.., nem is keresné.

 

Ám Isten utáni vágyukban kissé elvetik a sulykot:

"Ha ezután csakugyan már ilyenné váltál és megláttad őt és megtisztulva egyesültél önmagaddal ( hiszen ennek akkor már semmi akadálya sincsen ) és nincs benned semmi idegen, hozzád keverődött dolog, hanem egészbevéve fény vagy - fény, amely ha nagysággal nem is mérhető és kiterjedése mértani alakkal le nem írható, azért mégsem nőtt a végtelenig, hanem csak annyiban teljesen megmérhetetlen, amennyiben minden mértéknél nagyobb és minden mértéknél értékesebb - ha mondom, azt látod, hogy te ezzé lettél és teljesen látássá változtál, akkor meríts magadból bátorságot. Miután ide felemelkedtél, útmutatóra többé nem szorulsz, szegezd csak előre a tekinteted." ( Plotinosz, A szépről, I. Enn. 6. könyv, 9 )  

Sőt:

"Menjünk innen, barátaim, a mi édes hazánkba!" ( Plotinosz, A szépről, I. Enn. 6. könyv, 8 )

"Ez hasonlít ahhoz, hogyha valaki sár és iszapba merülve előbbi szépségét többé nem tudná kifejezésre juttatni, hanem annak látszanék, amit a sár és iszapból magára szedett." ( Plotinosz, A szépről, I. Enn. 6. könyv, 7 )

 

A Neoplatonikusok Platónnal egybevéve minimum önzőnek nevezhetők, hisz nem törődnek a teremtett világ többi tagjának sorsával, csak "el innen", ez a jelszavuk. 

S még egy még súlyosabb vétekben és elmarasztalhatók, Isten lekezelik..., figyelmen kívül hagyják esetleges szándékait. fel sem teszik a kérdést, miért történt mindez, miért van a világ, s miért van történelem?

Ha Isten önmagának elég lett volna, nem akarhatja sem a világot, sem azt hogy ez mind időben legyen.

 


 
( Plotinosz, A jóról vagy az egyről, VI. Enn. 9. könyv, 11 )

 

Sár és iszap? Teljes "félreértés"!?

Vagy ha igen, hát Isten maga is "sár és iszap"? 

Szent Atanáz erről így beszél:

"Amiként a bűntől és az ítélettől nem szabadultunk volna meg, ha az a test, amelyet az Ige felvett nem lenne egy ember természete, mert ami idegen tőlünk, azzal nincs közösségünk;..." ( Szent Atanáz )

"Az a "teljesség" nem tartozna hozzánk, ha az Isten Igéje nem egyesítette volna magával nemünknek lelkét is, testét is." ( Nagy Szent Leó )

"...a Szentlélek temploma lettél." ( 1Kor 6,19 )

Sárból és iszapból templomot?

Igen!

 

Mert nem a sáron és iszapon van a hangsúly, hanem a lelken, ami bennünk imádkozik.

"mert azt, amit imádságunkban kérnünk kell, nem tudjuk úgy kérni, amint kell." ( Róm 8,26 )

"Vajon nem az az imádság-e a "leginkább" imádság, amit Jézus a legnehezebb órájában, halála előtt mondott: "Ne az én akaratom legyen meg, hanem a tiéd." És: "Atyám, a te kezedbe teszem le a az én lelkemet!". ( Lk 22,42 és Lk 23,46 )" ( Gyökössy Endre, Homo Christianus, Bennünk a lélek imádkozik, 112 )

"maga a Lélek esedezik értünk kimondhatatlan fohászokkal." "sóhajokkal, amelyek mélyebbek minden emberi szónál."

 

Csak ennek van értelme, de a lélek indítására ez a sár és iszap tud cselekedni. Csak ez tud simogatni és ölelni.

Ezt már Szókratész is tudta:

"Kérd a jót, és hogy mi a jó, azt bízd Istenre." ( Szókratész ) ~ "Azt pedig tudjuk, hogy akik Istent szeretik ó, azoknak minden javukra szolgál..." ( Róm 8,28 )

Ezerféle sár és iszap.

"Ha Isten magához vesz valamit, akkor éppen azt akarja, amiben az különbözik tőle; (...)" 
( Nyíri Tamás, A keresztény ember küldetése a világban, 213 )

 

És a kisebb válaszol!!! ( https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/s-kisebb-valaszol.html )

" (...) a világot végtelenül felülmúló Istennek változó sorsa lesz a történelem."
( Nyíri Tamás, A keresztény ember küldetése a világban, 210 )

"(...) hanem előtte-benne is van, mint az ember abszolút jövője, akit a történelem közvetít." ( Karl Rahner )

 


 "De szólani fog majd a megfelelő korban, betölti majd az evangéliumot számunkra. Értünk szenved majd, értünk fog meghalni, a mi jutalmunk példájára támad majd fel, a tanítványok szemeláttára száll majd a mennybe, a mennyből jön el az ítéletre. Íme, aki a jászolban fekszik, megkisebbedett, de nem vesztette el magát; felvette azt, ami nem volt, de megmaradt az, ami volt. Íme, mienk a gyermek Krisztus, növekedjünk hát ővele." ( Szent Ágoston )

"A felfoghatatlan Isten érthetővé teszi magát ebben az embervoltban; (...) a láthatatlan Isten láthatóvá teszi magát testben, melyet az örökkévalóság természetével egyesített; a nagysága fényében félelmetes Isten szelídségében, jóságában, emberségében válik megfoghatóvá." ( Bérulle )

"Isten azt mondja minden teremtményének: légy hű önmagadhoz. A teremtmény legbenső vonalához tartozik azonban, hogy végtelen távolságra van Istentől. Isten tartja a távolságot, nem a teremtmény. Istensége nem szűnik meg azzal, hogy magához emeli a teremtményt." ( Nyíri Tamás, A keresztény ember küldetése a világban, 214 )

"A konkrét világnak az az értelme, hogy megvalósulhasson benne a szeretetnek a története. (...) Isten szeretetének az a legvégső sajátossága, amelyet csak a Megfeszítettről tudunk leolvasni." ( Nyíri Tamás, A keresztény ember küldetése a világban, 215 )

 

 

"Ha az Isten emberré lett, akkor az embernek nem kell hűtlenné válnia önmagához Isten miatt." ( Nyíri Tamás, A keresztény ember küldetése a világban, 125 ) 

Erről beszélünk majd a következőkben..., miért és hogyan jó embernek lenni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése