Kiemelt bejegyzés

The Mission of Manicheism II. ~ "Tartom az eget két karomban."

  "Tartom az eget két karomban."     "Tartom az eget két karomban. Nemcsak emelem, át is ölelem A szeretet vagyok, mely minde...

2023-03-17

Inga ~ "Ti tehát megfeszítetek mindenkit, akinek a szándéka jó és becsületes."

Keresztrefeszítés I.

 "Ha nem volna igazságtalanság, történelem se lenne."

 

 

 
S magához szólította Pilátus Náhumot, aki a történettudományban járatos, tanult ember volt, és így szólt hozzá:


- Igen kellemetlen számomra, Náhum, amiért a ti nemzetetek fejébe vette, hogy keresztre feszítteti azt az embert. A mennykő csapjon belétek, hisz ez nyilvánvaló igazságtalanság.


- Ha nem volna igazságtalanság, történelem se lenne - mondta Náhum.


- Semmi közösséget se vállalok az egész üggyel - jelentette ki Pilátus. - Mondd meg nekik, hogy gondolják meg még egyszer a dolgot.


- Már késő - szólt Náhum. - Én ugyan az eseményeket csupán könyvekből követem, és ezért nem mentem el bámészkodni a vesztőhelyre; de éppen az imént érkezett vissza a takarítónőm és elmondta, hogy már fölfeszítették és ott lóg a jobbfelőli és a balfelőli férfiú között.


Pilátus homloka elborult, arcát kezébe rejtette. Kisvártatva megszólalt.


- Hát akkor ne beszéljünk róla. De mondd, kérlek, mit követett el a jobbfelőli férfiú és a balfelőli férfiú?


- Pontosan magam se tudom válaszolt Náhum; - egyesek azt mondják, hogy gonosztevő mind a kettő, mások meg úgy vélekednek, hogy afféle igehirdetők. A történelem szemszögéből nézve azt hiszem, hogy valami politikával próbálkoztak; csak az nem fér a fejembe, hogy a nemzet mind a kettőt egyszerre feszitette keresztre.


- Nem értelek - jegyezte meg Pilátus. 

- A dolog így áll - magyarázta Náhum. - Néha az emberek a jobboldalit feszítik meg, néha meg a baloldalit; történelemben mindig is így volt. Minden korszaknak más mártírjai vannak. Van olyan idő, amikor azt vetik tömlöcbe vagy juttatják keresztre, aki a nemzetéért harcolt; máskor aztán az kerül sorra, aki azt hirdeti, hogy a szegények, a rabszolgák javáért kell verekedni. Ezek ketten váltogatják egymást, és mindegyiknek megvan a maga ideje.
 

- Aha - szólt Pilátus. - Ti tehát megfeszítetek mindenkit, akinek a szándéka jó és becsületes. (...)" ( Karel Capek, Történelmi görbe tükör, A keresztrefeszítés, 82-83 )

 

"Ti tehát megfeszítetek mindenkit, akinek a szándéka jó és becsületes."

 

2023-03-14

Ἀδελφοί VI. / Ομιλία VI. / »Közel van hozzád az ige, a szádban és a szívedben«. ~ hisz / segítségül hívja / hirdeti

»Uram, ki hitt annak, amit hallott tőlünk?«

 

 

Rudof Otto határozottan lelkünkre köti - ez a "daimón" nem "démon".

 Ha így van..., s Szókratész sem félt a maga "daimónjától"..., a daimónról feltételeznünk kell, hogy valami jó dolog. Protagorasz szerint amúgy sem jó minden mindig mindenkinek.

De vele, mármint a "daimónnal" minden szinten "önazonosak" lehetünk, ha "winnerek" nem is. 

Az "önazonosság" jó dolog..., véd a képmutatástól, a gyávaságtól. A lealjasodástól.

 A "daimón" maga a hűség. És "ezt", a hűségünket ( "confidence" ) sosem adjuk fel, ahogy a jelünket sem változtatjuk meg.

 Ám ha megfigyelhettük, a lelkiismeret és a "daimón" valahogy összefügg..., ahogy minden egy, csak a "kétfejűeknek" nem az.

Pedig a világ sokszínű, végtelenül változatos valóság..., tehát elemeiben tökéletlen, ám együtt lehet az - mármint tökéletes és teljes.

Ebben az egységesülésben segítségünk a lelkiismeret és a "daimón".

Ám ha a lelkiismeretnek két szintje van..., kell lennie a "daimónnak" is.

Van tehát egy egyéni, mely legfeljebb egy kisebb csoportunkhoz köt, s változó lehet. S egy egyetemes, mely mindenért és mindenkiért felelősséget vállal, mert Szeret.

 

Barátom a "közös" "kis daimón"..., de ki az én testvérem?

S több van-e belőle, mint barátaimból, vagy kevesebb?

 

Ki szól az Úr nevében..., testvéreiért; ők a testvérek - testvéreink.

"5Mózes ugyanis azt írja a törvényből eredő megigazulásról: »Az ember, aki teljesíti azt, élni fog általa«. (Lev18,5) 6A hitből eredő megigazulásról pedig így szól: »Ne mondd szívedben: Ki megy föl az égbe?«– tudniillik, hogy Krisztust lehozza. (MTörv30,12) 7Vagy: »Ki száll le az alvilágba?«– tudniillik, hogy Krisztust a halottak közül visszahívja. (Zsolt107,26) 8Az Írás viszont mit mond? »Közel van hozzád az ige, a szádban és a szívedben«. Ez tudniillik a hit igéje, amelyet hirdetünk. (MTörv30,14) 9Ha tehát a száddal vallod, hogy »Jézus az Úr!«, és a szívedben hiszed, hogy Isten feltámasztotta őt a halottak közül, üdvözülsz. 10A szív hite megigazulásra, a szájjal való megvallás pedig üdvösségre szolgál.

11Az Írás ugyanis azt mondja:
»Mindaz, aki hisz benne, meg nem szégyenül«.

12Nincsen ugyanis különbség zsidó és görög között, mert mindnyájuknak ugyanaz az egy Ura van, aki bőkezű mindazokhoz, akik segítségül hívják őt. 13Mert mindenki, aki segítségül hívja az Úr nevét, üdvözül.(Jo 3,5) 

 

»Közel van hozzád az ige, a szádban és a szívedben«.

 

 14De hogyan hívják segítségül azt, akiben nem hisznek? S hogyan higgyenek abban, akiről nem hallottak? S hogyan halljanak, ha nincsen, aki hirdesse?

15S hogyan hirdessék, ha nem küldték őket? Amint meg van írva:
»Milyen gyönyörűségesek azok lábai,
akik a jó hírt hirdetik!«

16De nem mindnyájan fogadták engedelmességgel a jó hírt. Azért mondja Izajás:
»Uram, ki hitt annak, amit hallott tőlünk?«

17Eszerint a hit hallásból van, a hallás pedig Krisztus szava által.

18De kérdem én: Talán nem hallották? Sőt, ellenkezőleg:
»Hangjuk elhatott az egész földre,
s beszédük a földkerekség határaira«
.

19Vagy kérdem én: Talán Izrael nem értette meg? Mózes mondja először:
»Versengésre indítalak benneteket azok ellen, akik ‘nem népem’,
és oktalan nép által haragra ingerellek titeket«
.

20Izajás bátran kimondja: »Megtaláltak engem, akik nem kerestek, és kinyilvánítottam magam azoknak, akik nem kutattak utánam«.
(Iz 65,1) 21Izraelhez azonban így szól: »Kitártam kezemet egész nap a hitetlen és ellenszegülő nép felé«."(Iz 65,2)" ( Róm, 10,5-21 )


Σας παρακαλούμεν, αδελφοί, να συβουλεύετε και καθοδηγήτε αυτούς που συμπεριφέρονται άτακτα, να παρηγορήτε και να ενισχύετε τους ολιγοψύχους, να στηρίζετε και να βοηθήτε τους ασθενείς κατά την πίστιν, να δείχνετε μεγαλοκαρδίαν και ανωτερότητα προς όλους. Α' Θεσ. 5,14


"Arra kérünk benneteket, testvérek, hogy tanácsot adjatok és vezessetek a rendetlenül viselkedőknek, vigasztaljátok és erősítsétek meg a gyengeelméjűeket, támogassátok és segítsétek a betegeket a hitben, mutassatok nagylelkűséget és felsőbbrendűséget mindenki felé." ( Thess 5,14 )

Hányan vannak akik "kitárják kezüket", s mint a "fűszeres papagája" mondják és csak mondják..., nyilván többen mint ahány barátod van. Ám érdekes, ha találkozol velük azonnal barátként ismered fel őket..., testvérek vagytok. 

2023-03-13

Militia Christi V. / Legio Christi IV. / Ἀδελφοί VIII. ~ Ezért, harcos, futásodat el kell végezned. III.

 "s küzdeni kell egészen a halálig"

 

 

"s küzdeni kell egészen a halálig, ne válj mindezek miatt hitetlenné, hanem legyen szemed előtt Krisztus, aki mindezeknek ki volt szolgáltatva teérted, tudjad, hogy Krisztusért kell elszenvedni mindezt, s ezekben győznöd kell. Győzelmes királyt követsz ugyanis, aki meg akarja osztani győzelmét veled. Mégha meghalsz, akkor sem vagy legyőzött, hanem éppen akkor éred el a legteljesebb győzelmet, mint aki mindvégig rendíthetetlenül megőrizted az igazságot és változtathatatlanul megtartottad.


3. És a halálból az örök életbe fogsz jutni, az emberek által való megvetésből az Isten előtti dicsőségbe, a világban elszenvedett kínokból és gyötrelmekből az angyalokkal való örök nyugodalomra. A föld nem fogadott be polgárának, de befogad majd az ég, a világ üldözött, de angyalok hordoznak majd, hogy Krisztus mellé állítsanak, és barátjuknak nevezek majd, S a legméltóbb dicséretet fogod hallani: Örvendj, jó és hű szolga, nemes harcos, az Úr utánzója, a Király követője! Saját adományaimmal foglak megjutalmazni, meghallgatom szavadat, amint te is meghallgattad az enyéimet. Ha az üdvösséget kéred fáradozó testvéreid számára, hittársaid és a szent szeretet beavatottjai számára is elnyered a javakban való részesedést a királytól, te meg örökké örvendezhetsz a mennyei karban, koszorúval jársz az angyalok között, a király alatt uralkodsz a teremtményeken, s mindörökké együtt élsz legboldogabb kórusával. 

Ha pedig úgy akarja, hogy küzdelmeid után még a világban maradj, hogy sok és sokféle csatát harcolj végig, hogy sokakat megments a láthatatlan és látható ellenségtől, akkor még a földön is nagy lesz dicsőséged, megbecsülnek barátaid, jó elöljárónak, segítőnek küldöttnek találnak. Eltartanak majd, mint jó katonát, tisztelnek, mint a legvitézebb nemest, üdvözölnek és szeretettel fogadnak be, mint Isten küldöttét, ahogyan Pál mondja, mint Krisztus Jézust (Gal 4,14). Ilyenek és ehhez hasonlóak az isteni hadviselés példái. 

Ez a beszéd azonban nemcsak a férfiakra vonatkozik. A női nem is harcol ugyanis Krisztus mellett, a lelki bátorság következtében a sereghez számít, s nem becsülendő le a testi gyengeség miatt, hiszen sok nő tűnt ki a férfiaknál nem kisebb bátorságával. Még olyanok is vannak, akik jobban kitűnnek a férfiaknál. Közülük valók azok, akik a szüzek karát alkotják. Közülük valók azok, akik megküzdöttek a hitért és a vértanúság győzelmével fényeskednek. Az Urat magát is, amikor közöttünk volt, nemcsak férfiak követték, hanem asszonyok is, s a kettő által lett teljes a Megváltó szolgálata. 

Minthogy nagy és dicső dolgok várnak a krisztusi seregre, sóvárogjanak utána a családapák és családanyák is. Nyerjék meg neki gyermekeiket, örvendezve az örökkévaló reménynek, melynek gyermekeik is részesei lesznek, azt kívánva, hogy Krisztus előtt jó követeik és elöljáróik legyenek. Ne legyünk szűkkeblűek gyermekeinkkel szemben, ne féltsük őket a küzdelmektől, hanem örüljünk azoknak, mert meg fognak dicsőülni. Ajánljuk fel őket az Úrnak, mert ő mondotta, hogy legyünk részesei a gyermekek dicsőségének, hozzávezetve őket, és álljunk melléjük magunk is. 

Akik pedig ily buzgón törekednek és küzdenek, méltán érvényesek rájuk a zsoltáros szavai: "Áldjon meg titeket az Úr, aki az eget és a földet teremtette" (Zsolt 113,15); és Mózessel imádkozik értük: ,,Áldd meg Uram ezek munkáit törd össze ellenfeleiknek derekát" (MTörv 33,11). Legyetek tehát nemesen bátrak, derekasan végezzétek futástokat a örök koszorúkért, Krisztus Jézusban, a mi Urunkban, akinek dicsőség mindörökké. Amen." ( Nagy Szent Vazul, Aszketikus vázlat, A kappadókiai atyák, 211-212 )

 

"s küzdeni kell egészen a halálig, ne válj mindezek miatt hitetlenné"

 

2023-03-12

Militia Christi IV. / Legio Christi III. / Ἀδελφοί VII. ~ Ezért, harcos, futásodat el kell végezned. II.

 I've got confidence..., hogy szavaiddal megmentőjük légy.

 

 

"(...) megtiszteli a királyi kéz, az alattvalóknak elöljárója ő, közbenjárhat civil barátaiért, akikért akar.


2. Nos, Krisztus katonája, ezekről a kicsiny emberi dolgokról példát véve szítsd fel az örök javak utáni vágyat. Mint hajléktalan, hontalan, vagyontalan ember előtt álljon előtted az élet. Légy szabad minden világi gondtól, ne kössön le az asszony kívánása, sem a gyermek gondja. Az isteni seregben ilyen nem lehet. ,,Mert harcunk fegyverei nem testiek, hanem isteni erejűek" (2Kor 10,4). Ne győzzön le a testi természet, ne is fojtson el akaratod ellenére, ne tegyen szabad helyett fogollyá. Ne arra törekedj, hogy a földön hagyj hátra, hanem a mennybe vezess fel gyermekeket, ne arra, hogy testileg köss magadhoz asszonyokat, hanem arra, hogy a lelkieket elérjed, irányítsd lelkedet és lelki gyermekeket nemzz! Utánozd a mennyei Vőlegényt, semmisítsd meg a láthatatlan ellenség támadásait, harcolj a fejedelemségek és hatalmasságok ellen, először saját lelkedből űzd ki őket, hogy benned ne legyen részük, majd azokéból, akik hozzád menekednek és eléd, mint élharcos elé járulnak, hogy szavaiddal megmentőjük légy. Semmisítsd meg a Krisztus hite ellen támadó okoskodásokat, harcolj az istenfélelem gondolataival az istentelen és elvetemült gondolkodás ellen. "Leromboljuk az érveléseket - mondja az apostol - és minden önhittséget, mely Isten ismerete ellen lázad" (2Kor 10,5). A nagy Király kezében legyen a legnagyobb bizalmad, aki megrémíti és megfutamítja az ellenséget, ahol csak megjelenik, ha pedig azt akarja, hogy a veszélyek által is derék légy és csapatait az ellenség ellen vezessed, akkor felfegyverkezve semmi körülmény között se törj meg, legyen rendíthetetlen lelked a veszélyben, készségesen menj szárazföldről szárazföldre, tengerről tengerre. "Amikor ugyanis üldöznek titeket, mondja, meneküljetek városról városra." (Mt 10,23). És ha törvényszék elé idéznek és a hatóság elé kell állni, és a tömeg felzúdulását kell elviselnetek, látnotok kell a hóhér félelmetes ábrázatát, durva hangot hallgatni, szörnyű kínzásokat látni, megízlelni a kínvallatást (...)" ( Nagy Szent Vazul, Aszketikus vázlat, A kappadókiai atyák, 210 )

 

"eléd, mint élharcos elé járulnak, hogy szavaiddal megmentőjük légy."

 

2023-03-11

Militia Christi III. / Legio Christi II. / Ἀδελφοί VI. ~ Ezért, harcos, futásodat el kell végezned. I.

 Élete a háborúban fáradságos, a békében ragyogó.

 

 

"1. Bizony kiválóak a királyok alattvalóik számára adott rendelkezései, de meg nagyobbak és fenségesebbek a katonáknak adott parancsok. Ha tehát a harcosokra vonatkozó rendeletekről van szó, figyeljen erre az, aki magas méltóságra vágyik, aki mindenben Krisztus mellett akar állni, amikor ezt a nagy igét hallja: ,,Ha valaki engem szolgál, kövessen engem. És ahol én vagyok, ott lesz az én szolgám is" (Jn 12,26). Hol van Krisztus király? Nyilván a mennyben.
Ezért, harcos, futásodat el kell végezned. Feledkezz meg minden földi pihenésről. Egyetlen katona sem épít házat, nem foglalkozik földszerzéssel, nem vegyül el a pénzszerző kereskedők közé. ,,Aki harcol, azért nem bonyolódik bele az élet mindennapi dolgaiba, hogy kivívja vezére elismerését" (2Tim 2,4). A katonának kincstári eledele van, nem magának kell az eleséget megszereznie, sem arról gondoskodnia. A király parancsára mindenütt nyitva áll előtte az alattvalók háza. Nem kell házkörüli munkákkal törődnie, a harctéren van a sátra, szükség szerint van élelme, itala a víz, s annyit alszik, amennyit a természet megkíván. Sokat menetel és virraszt, hideggel és meleggel szemben edzett, harcol az ellenséggel, mindig veszélyben van, sokszor a halál is meglepheti, de a  halál dicsőséges, a jutalom pedig királyi. Élete a háborúban fáradságos, a békében ragyogó. Nemes ajándék a koszorú annak, aki helyesen fáradozva szépen élt, valamint az, hogy a király barátjának nevezi, mellette áll, jobbját nyújtja, (...)" ( Nagy Szent Vazul, Aszketikus vázlat, A kappadókiai atyák, 209 )

 

"Feledkezz meg minden földi pihenésről. Egyetlen katona sem épít házat (...)"
 

Ἀδελφοί V. ~ διδάξω ἀνόμους τὰς ὁδούς σου, καὶ ἀσεβεῖς ἐπὶ σὲ ἐπιστρέψουσι.

"Megtanítom a törvényteleneknek utaidat, és a gonoszok visszatérnek hozzád."

 

 

 "3Könyörülj rajtam kegyelmeddel, Istenem, töröld el hűtlenségemet nagy irgalmaddal! 4Teljesen mosd le rólam bűnömet, és vétkemtől tisztíts meg engem! 5Mert tudom, hogy hűtlen voltam, és vétkem mindig előttem van. 6Egyedül ellened vétkeztem, azt tettem, amit rossznak látsz. Ezért igazad van, ha szólsz, és jogos az ítéleted. 7Lásd, én bűnben születtem, anyám vétekben fogant engem. 8Te pedig a szívben levő igazságot kedveled, és a bölcsesség titkaira tanítasz engem. 9Tisztíts meg izsóppal, és tiszta leszek, moss meg engem, és fehérebb leszek, mint a hó. 10Engedd, hogy vidámságot és örömöt halljak, és megújuljanak tagjaim, amelyeket összetörtél. 11Rejtsd el orcádat vétkeim elől, töröld el minden bűnömet! 12Tiszta szívet teremts bennem, Istenem, és az erős lelket újítsd meg bennem! 13Ne vess el orcád elől, szent lelkedet ne vedd el tőlem! 14Vidámíts meg újra szabadításoddal, támogass, hogy lelkem készséges legyen, 15hogy taníthassam utaidra a hűtleneket, és a vétkesek megtérjenek hozzád. 16Ments meg, mert vért ontottam, ó Isten, szabadító Istenem! És igazságodat ujjongva hirdeti nyelvem. 17Nyisd meg ajkamat, Uram, és dicséretedet hirdeti szám. 18Hiszen a véresáldozatot nem kedveled, és ha égőáldozatot adnék is, nem vennéd szívesen. 19Isten előtt a töredelmes lélek a kedves áldozat. A töredelmes és megtört szívet nem veted meg, Istenem! 20Tégy jót a Sionnal kegyelmesen, építsd fel Jeruzsálem kőfalait! 21Akkor majd kedveled a helyesen bemutatott áldozatokat, az égőáldozatot és a teljes áldozatot. Akkor majd áldozhatnak oltárodon bikákat." ( 50. zsoltár )

 


"Te pedig a szívben levő igazságot kedveled, és a bölcsesség titkaira tanítasz engem."

2023-03-08

Ἀδελφοί IV. ~ ἀλλὰ ἔχω κατὰ σοῦ ὅτι τὴν ἀγάπην σου τὴν πρώτην ἀφῆκες. / "I got confidence..." / "I'm just an entertainer..."

  "A szív hite megigazulásra, a szájjal való megvallás pedig üdvösségre szolgál."

 

 

Ha jól meggondoljuk, mi akik Hozzá közel állónak valljuk magunkat, mi is mind nagy bajban vagyunk, hisz elvesztettük eredendő ártatlanságunkat.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/valdd-be-oszinten-ugye-te-vagy-mikulas.html

 

János apostol szavaival így szól hozzánk:

 "Tudok cselekedeteidről, fáradozásodról és állhatatosságodról, és arról, hogy nem viselheted el a gonoszokat, és próbára tetted azokat, akik apostoloknak mondják magukat, pedig nem azok, és hazugnak találtad őket. Tudom, hogy van benned állhatatosság, terhet viseltél az én nevemért, és nem fáradtál meg, de az a panaszom ellened, hogy nincs meg már benned az első szeretet. ( ἀλλὰ ἔχω κατὰ σοῦ ὅτι τὴν ἀγάπην σου τὴν πρώτην ἀφῆκες. ) " ( Jel 2,1-4 )

Ezek most elismerő szavak vagy neheztelés inkább?

Én aggódásnak érzem, mi lesz veletek ha "eljön a próbatétel ideje"?


 Ám ha bizalom van..., mi hűségképp fogalmaztuk meg eddig, - minden van.

 "I got confidence
God is gonna see me through
No matter what the case may be
I know He's gonna fix it for me


I got confidence
God is gonna see me through
No matter what the case may be
I know He's gonna fix it for me." ( Elvis Presley - I've Got Confidence  )


"Izajás bátran kimondja: »Megtaláltak engem, akik nem kerestek, és kinyilvánítottam magam azoknak, akik nem kutattak utánam«. ( Iz 65,1) Izraelhez azonban így szól: »Kitártam kezemet egész nap a hitetlen és ellenszegülő nép felé«.( Iz 65,2 )" ( Róm 10,20-21 )

( Ἠσαΐας δὲ ἀποτολμᾷ καὶ λέγει · Εὑρέθην ἐν τοῖς ἐμὲ μὴ ζητοῦσιν, ἐμφανὴς ἐγενόμην τοῖς ἐμὲ μὴ ἐπερωτῶσιν. πρὸς δὲ τὸν Ἰσραὴλ λέγει · Ὅλην τὴν ἡμέραν ἐξεπέτασα τὰς χεῖράς μου πρὸς λαὸν ἀπειθοῦντα καὶ ἀντιλέγοντα.)

 

 

"I'm just an entertainer..."

 


Ἀδελφοί III. ~ ἀγνοοῦντες γὰρ τὴν τοῦ θεοῦ δικαιοσύνην, καὶ τὴν ἰδίαν ζητοῦντες στῆσαι,

"A magukét igyekeztek helyébe állítani."

 

 

S ebből következik, ahogy gondol ránk:

"Aki azonban segítségül hívja az Úr nevét, üdvözül." ( Róm 10 ) 

Mindazoknak azonban, akik testvéreket keresnek, akiket nem elégítenek ki futó kapcsolatok ismerősökkel, esetleg időről időre ki ki-ki pattanó csatározgatások alkalmi győzelmei amikben az épp abban érdekelt barátok állnak gyakran nagyon változékony "falanxokba"..., s meglehet aki most barátod, holnap ellenséged, sőt árulód lehet, nagy segítség lehet Pál apostol rómaiakhoz írott levelének 10. fejezete. 

Nekünk is gondolnunk kell rá..., a cél, a minta tehát kívül esik rajtunk. Ez az első fontos kritérium. Így aligha változhat a testvérek szemléletmódja..., a körülmények aligha változhatnak annyit, hogy Isten végtelenségéhez képest ez számottevő lehetne.

Ép "vitában" állok egy 5.-es osztály szülőivel, ugyanis azt tanítottam nekik, mármint a gyerekeiknek etikán, ha békét szeretnének, ez amúgy egy nagyon békétlen osztály, abból induljanak ki, hogy mint tudatlanok vagyunk, vagy ahogy korábban beszéltünk róla, hiányosak..., akik rászorulnak egymás könyörületére.

A kiindulási pont tehát: "mind hülyék vagyunk!" 

Az "áldott hiányról" beszélünk megint.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/az-szep-ami-emberhez-hasonlo.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/05/hova-vagy-csak-elerhet-e-iii-szoba.html

 

Ebből a nézetből könnyű megegyezni, ahogy Shakespeare Ahogy tetszik című drámájában írja..., mekkora békességszerző ez a picike szócska az "if"

„ha te azt mondtad, akkor én azt mondtam” – és erre már kezeltek, és egymás nyakába borultak." ( Shakespeare, Ahogy tetszik )

"Testvérek! Szívemből kívánom és könyörgök Istenhez az ő üdvösségükért. Mert tanúságot teszek mellettük, hogy megvan bennük a buzgóság Istenért, de ez a nem ismerők buzgósága. Nem ismerték el ugyanis az Istentől való megigazulást, s a magukét igyekeztek helyébe állítani; nem vetették alá magukat az Istentől való megigazulásnak. Pedig Krisztus a törvény végcélja, mindenkinek a megigazulására, aki hisz." ( Róm10,1-4 )

S hogy miért nehéz elfogadni, sőt megválósítani, hogy kiöntsük teli poharunk poshadt koszos vizét, fenn a válasz. 

( Ἀδελφοί, ἡ μὲν εὐδοκία τῆς ἐμῆς καρδίας καὶ ἡ δέησις πρὸς τὸν θεὸν ὑπὲρ αὐτῶν εἰς σωτηρίαν. μαρτυρῶ γὰρ αὐτοῖς ὅτι ζῆλον θεοῦ ἔχουσιν · ἀλλ’ οὐ κατ’ ἐπίγνωσιν, ἀγνοοῦντες γὰρ τὴν τοῦ θεοῦ δικαιοσύνην, καὶ τὴν ἰδίαν ζητοῦντες στῆσαι, τῇ δικαιοσύνῃ τοῦ θεοῦ οὐχ ὑπετάγησαν ·τέλος γὰρ νόμου Χριστὸς εἰς δικαιοσύνην παντὶ τῷ πιστεύοντι.
 
"Nem ismerték..."
 
 
Az említett osztály nyilvánosan vállalt saját "csoportcélja": "királyok vagyunk".
 
Ez épp nem a testvérek összetartó elve..., még legjobb szándékkal is csak egy gyenge baráti közösség, ugyanis egy "nagyképű" attitűd, mint a béka a mesében, állandó kipukkadásra van ítélve. 

Ahogy Elvis Presley írta, ez az egyetlen helyes attitűd:
 
 
"I got confidence
God is gonna see me through
No matter what the case may be
I know He's gonna fix it for me
I got confidence
God is gonna see me through
No matter what the case may be
I know He's gonna fix it for me."


 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/csak-az-allat-nem-szanja-meg-ellenseget.html

2023-03-07

Ἀδελφοί II. ~ Ez az örömöm most teljes lett. / Ζῶ ἐγώ / ὁ δέσμιος τοῦ Χριστοῦ

Ki az én testvérem? II.

"- Istenben élek - így hívják.(...)" 2.

 


Visszakérdezhetnénk: "Ön is Istenben él?"


"Testvérnek" lenni magányos vagy társas vállalkozás?

 

Pilinszkyt szerint aki Istenben él - "nincsen egyedül" -, vagy a gnosztikusok is idézhetnénk: - "s egymagatokban fogtok ott állni." -, nem vagyunk egyedül..., s mégis részünk a végtelen magány.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/s-aki-egy-vankosra-borulva-nem-erzi.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/11/gnosztikus-irodalom-xii-nag-hammadi.html

 

Mert abból részesülünk, aminek egyedül van "létalapja" és "létjogosultsága"..., meg nem is számolható; - mert "biztos csak az, amit ki lehet mérni".   

https://boatswain69.blogspot.com/2023/02/the-mission-of-manicheism-vii-tudd-meg.html

 

Ezt az "űrt" hordozzuk magunkban. Ezt a bizonyos-bizonytalanságot, a mindent betöltő "ürességet" visszük, erről teszünk tanúságot, ami maga a szeretet.

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/egyutterzes-mas-cipojeben-jarni.html

A "tükörneuronok" csak akkor tudnak tükrözni tisztán, ha tiszta a tudat maga. 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/s-aki-egy-vankosra-borulva-nem-erzi.html

 

S hogy miért nem válaszol imáinkra?

Épp ezért.

 

Ez az a pont amikor, a Λογος leváltja a kisbetűst, Γνοσις a γνοσις-t.

S a Δαιμον is leginkább nagybetűvel kezd íródni, s ettől fogva így gondolunk rá.

 

 De megcáfolni sem tudjuk. De már nem is akarjuk...

Mondhatnánk némiképp gúnyosan, Herman Hesse buddhájával:

"– Bölcs vagy, samana – szólt a Tiszteletreméltó. – Bölcsen szól ajkad, barátom. Óvakodjál a túl nagy bölcsességtől!" ( Herman Hesse, Siddhártha ) 

 https://boatswain69.blogspot.com/2021/01/ovakodjal-tul-nagy-bolcsessegtol.html

Egyre kisebbek leszünk, hogy Ő egyre nagyobb legyen. Valahogy úgy, ahogy Keresztelő Szent János beszélt magáról:

"Magatok vagytok a tanúim, hogy megvallottam: Nem a Messiás vagyok, hanem csak az előfutára. A menyasszony a vőlegényé. A vőlegény barátja csak ott áll mellette, és szívből örül a vőlegény hangját hallva. Ez az örömöm most teljes lett. Neki növekednie kell, nekem kisebbednem." ( Jn 3,28-30 )

 

Álljon itt két idézet, Isten hogy gondolkodik magáról:

"Magamra esküdtem, igazság jött ki számon, szavam megmásíthatatlan: Előttem hajol meg minden térd, rám esküszik minden nyelv." ( Iz 45,23 ) 

„Élek én, így szól az Úr, bizony előttem fog meghajolni minden térd, és minden nyelv magasztalni fogja Istent.” ( Róm 14,11 ) ~ γέγραπται γάρ · Ζῶ ἐγώ, λέγει κύριος, ὅτι ἐμοὶ κάμψει πᾶν γόνυ, καὶ πᾶσα γλῶσσα ἐξομολογήσεται ⸃ τῷ θεῷ. 

 A két kékkel kiemelt rész összetartozik és nagy jelentősége van a "testvér" fogalmának meghatározásában.


"Ennek szolgája vagyok értetek, pogányokért, én Pál, Krisztus Jézus foglya." ( Ef 3,1 ) ~ Τούτου χάριν ἐγὼ Παῦλος ὁ δέσμιος τοῦ Χριστοῦ Ἰησοῦ ὑπὲρ ὑμῶν τῶν ἐθνῶν

Ἀδελφοί I. ~ Mi testvérek vagyunk? / ha a lelked beszél

Ki az én testvérem? I.

"- Istenben élek - így hívják.(...)" 1.

 

 

Megszólítás a mi "köreinkben: "Testvéreim az Úrban!" De ki az én "testvérem"?

 

A "felebarát" fogalmát már értjük. 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/a-fu-novese-lassu-ez-az-elet-kertem-odd.html

Platón óta tudjuk..., az a "barátunk", akivel hasonló "daimonunk" van.

https://boatswain69.blogspot.com/2023/02/the-mission-of-manicheism-vii-tudd-meg.html

Lehet így kell a testvért is érteni?


Eddig a "daimon" fogalmát szűken értelmeztük, ebből származhat a feszültség.

 Keresők, pogányok gyakran teszik fel nekünk a kérdést: "Ön vallásos?"

 

 Dienes Valéria helyes választ ad rá, ám ez "kívülállók" ( λαϊκός ) számára éppoly "ködös" ( μυστήριον ), mint előtte volt:

"- Ön vallásos?

- Azt nem úgy hívják.

- Hát hogyan?

- Istenben élek - így hívják.(...)" ( Dienes Valéria: Dialógus )

 

A kérdést feltehetnék így is: Mi testvérek vagyunk? 

 

" ..., ha a lelked beszél, jobb ha csendben maradsz..."
 

Lelkünk szavára kellene hallgatnunk..., mit súg nekünk? Az ember tehát ilyen vagy olyan harang..., de ki "beszél" általa?