Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2021-07-19

"...hova vágy csak elérhet" ( ίππος ται με φéρουσίν ) II / 2. ~ amelyen a mit sem tudó halandók tévelyegnek, a kétfejűek

"Non est tempus..."

"Minden, amit el lehet képzelni, az valóságos." ( Picasso )

 

 

 

 "Az igazság szabaddá tesz benneteket", - mondja Jézus, ezt nem ismerik a kétfejűek; beszéljük most erről először.

„Ha kitartotok tanításomban, valóban tanítványaim lesztek, megismeritek az igazságot, és az igazság szabaddá tesz benneteket.” ( Jn 8,31-32 )

Határozott beszéd, létezik hát bizonyosság.  

Egy gyerek például sosem fikció a szülei számára, hanem hús és vér emberpalánta, akiért felelősségünk van. 

Valahogy így:

 

 
Nincs is erről mit vitatkozni.

Gyorsan meg is van a válasz, ami egyszínű. S már szabadok is vagyunk. A szeretet és a belőle fakadó felelősség szabaddá tett bennünket, Jézusnak igaza volt.


Az Igazságról:


"Ám azt is meg fogod tanulni, miként szükségszerű, hogy a minden által mindent átható jelenségek valóságosak legyenek.
 
2.

Nos, én elmondom, te meg fogadd be a szót, miután meghallottad,
melyek a kutatásnak azok az egyedüli útjai, amelyek elgondolhatók.
Az egyik, hogy: létezik és hogy nincs nemlétezés.
Ez a bizonyosság ösvénye (mert az Igazságot követi)
A másik, hogy: nem létezik és kell lennie nemlétezésnek.

Azt mondom neked, ez az ösvény teljességgel kutathatatlan,
mert meg sem ismerheted a nemlétezőt (mivel nem lehetséges)
és ki sem mondhatod.


3.

Mert ugyanaz a gondolkodás és a létezés.

4.

Nézd, a gondolkodás számára a távol állók ugyanúgy
szilárdan közeliek,
mert (a gondolkodás) nem vágja szét a létezőnek a létezővel való
összefüggését
sem (úgy, hogy) mindenfelé a kozmosz rendje szerint
teljesen szétvágott (legyen),
sem úgy, hogy ily módon] összeállított (legyen)

5.

Közös az,
ahonnan elindulok: ugyanoda érkezem,


6.

Ami kimondható és elgondolható, annak léteznie kell. Mert van
létezés
és nincs, ami nem létezik. Arra intelek, fontold ezt meg.
Mert először a kutatásnak ettől az útjától óvlak,
azután még attól, amelyen a mit sem tudó halandók
tévelyegnek, a kétfejűek: mert tanácstalanság
kormányozza keblükben a tévelygő gondolkodást, így sodródnak,

süket és vak, megigézett, különbséget tenni nem képes népség,
akik a létezést és a nemlétezést ugyanannak tartják
és nem ugyanannak, [akik számára] mindenben van fordított ösvény.
 
 
ἀμφίσβαινα

7.

Mert sohasem fogod kikényszeríteni azt, hogy a nemlétezők
létezzenek,
hanem a kutatásnak ettől az útjától tartsd távol az ismeretet,
és ne kényszerítsen a sokszor tapasztalt szokás erre az útra,
hogy nem látó szemet, csengő fület használj
és nyelvet.  
Logosszal ítéld a sokat vitatott érvet,
amelyet mondottam.



8.

Egyetlen út-szó
marad még, hogy: van.

Ezen igen sok a jegy,
mivel nem-született, romolhatatlan,
egész, egyetlen, rendületlen és teljes.
Soha nem volt, nem lesz, mivel most teljességgel van,
egy, folytonos.
Mert miféle kezdetét tudnád kinyomozni,
hogyan és honnan növekedett volna? Nem fogom megengedni, hogy
a nemlétezőből
mondd vagy gondold keletkezését, mert nem gondolható el és nem
mondható,
hogy nem létezik. És miféle szükség serkentette volna,
hogy a nemlétezőből, előbb vagy később kezdődve, növekedjék?
Így hát vagy teljesen kell léteznie, vagy sehogy.
És a meggyőződés ereje sem fogja soha megengedni, hogy a létezőből
valami más keletkezzék.
Ezért sem keletkezni,
sem pusztulni nem engedi Diké, megeresztve bilincsét,
hanem fogva tartja.
 
A döntés ezzel kapcsolatban ebben áll:
létezik, vagy nem létezik. Ezzel el van döntve, ahogyan szükséges,
hogy az egyiket mint elgondolhatatlant, megnevezhetetlent
el kell hagynunk (mert nem igaz út), a másik létezik és valódi
És hogyan léteznék ezután a létező? Hogyan keletkeznék?
Mert ha keletkezett, nem létezik, s akkor sem, ha ezután akarna
keletkezni. Így hát kialszik a keletkezés és nincs tudás a pusztulásról,
Nem is osztható, mert teljesen egyenletesen van,
nem jobban az egyik irányban, ami akadályozná összefüggését,
sem kevésbé, teljesen tele van a létezővel,
így teljes egészében összefüggő, mert a létező érinti a létezőt.
Aztán mozdulatlan, a hatalmas kötelékek határaiban
kezdet és megszűnés nélküli, mivel a keletkezés és a pusztulás
nagyon messzire űzettek, eltaszította őket az igaz bizonyosság.
Ugyanaz ugyanabban maradván önmagában nyugszik,
s így Szilárdan ugyanott marad, mert a hatalmas Ananké
a határ kötelékeiben tartja, mely kétfelől körülzárja,
Ezért nem illik a létezőhöz, hogy ne legyen teljes,
mert nincs hiánya, ami ha volna, mindene hiányoznék.

Ugyanaz a gondolkodás és ami végett a gondolat van,
mert a létező nélkül, amelyben kifejeződött,
nem találod a gondolatot; mert nincs és nem lesz semmi
a létezőn kívül, mivel azt a Moira megkötözte,
hogy egész és mozdulatlan legyen. Így [puszta] nevek azok,
amelyeket a halandók alkottak maguknak, igaznak vélve ezeket;
a keletkezés és a pusztulás, a létezés és a nemlétezés,
a helyváltoztatás és a csillámló szín cserélődése.
Aztán, mivel van szélső határa, teljes
mindenfelől, jól kerekített gömb tömegéhez hasonlatos,
közepétől mindenfelé egyenlő. Mert nem lehet nagyobb
vagy kisebb a létezés itt vagy ott.
Mert nemlétező sincs, amely megakadályozhatná, hogy egyesüljön
a hasonlóval; és nem is olyan a létező, hogy
itt inkább, ott kevésbé volna az, mivel teljesen ép.


Mert önmagával mindenfelől egyenlő, egyformán találkozik
határaival. ( Steiger Kornél, Permenidész & Empedoklész, Parmenidész, Töredékek )

 
 
 
Három istenről olvasunk, elsősorban Ananké-ról és Diké-ről. 
 
A Szükségszerűség és az Igazság teremti és tartja egyben a világot. Ennek a világnak legfőbb tulajdonsága, mint Isten neve: "Vagyok". S ezek alapvető attribútumai, könyörület és igazságosság.
 
Ám mozog..., ez szinte értelmezhetetlen.
 
Az emberi értelem próbálja is megérteni..., s mivel természete és evolúciós eredete miatt fegyver-természetű, ellenpólusokban gondolkodik.
 
Jogosnak tűnik tehát a zsidók ellenvetése, miért küzdenének az "Istenismeretért", a "Logos"-szal való ítélkezés jogáért vagy képességéért, ha úgyis elérhetetlen értelmünk számára.

Valahogy így: 
 
( folyt. köv. )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése