Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2021-07-18

"...hova vágy csak elérhet" ( ίππος ται με φéρουσίν ) II./1. ~ előre a nagyhírű úton:

"Non est tempus..."

"Minden, amit el lehet képzelni, az valóságos."



Visszatérünk az alapkérdéshez..., a világ sokféleség vagy egy?
 
A főcím Aggeus próféta könyvéből való, ezt válaszolják a zsidók Aggeus templom építésre vonatkozó sürgetésére.., nincs rá időnk...
 
Az alcím Picasso-é..., bármi valóságos lehet, de szükséges-e végtelen sokféleség a végső valóság megértéséhez?
S járható-e ez az út? 

 1.
 
"Kancáim, melyek elvisznek, hova vágy csak elérhet
vittek, amint nekivágtak, előre a nagyhírű úton:
 
 
"Úrnőnkén, aki mindenen át vezetője a bölcsnek." (Parmenidész, Tankölteményének bevezetője, Görög költők antológiája, 194, ford. Marticskó József ) 
 

A bölcsesség úrnőjének útjáról van szó..., Diké-é.

"Ott jártam, mivel ott vittek tovahajtva kocsimmal

jófejű kancáim, s szüzek adtak irányt az utamnak.

Sípszerű hangot adott a csapágy furatában a tengely,

s áttüzesedve szorult két örvénylő kerekében

kétoldalt, amidőn - elhagyva az Éj birodalmát -

ott termettek a Heliaszok, fölemelve kezükkel

fátylukat arcukról, hogy a fényre vezessenek engem.

Ott van az égi kapu, hol az Éj meg a Nappal is átjár,

sziklaküszöb s boltív köti kétfelül egybe a félfát,

éteriek s két nagy kapuszárny fedi köztük a nyílást,

s kulcsuk a sokfenyítékű Diké keze váltja a zárban.

Ám a szüzek szelíd érvekkel meggyőzve az úrnőt,

rávették okosan, hogy félretaszítsa előttük

nyomban a zár reteszét: mire felpattantak a szárnyak,

megnyitván a nyílást, ahogy ércművű tengelyeikkel

kölesönösen megfordultak küszöbük furatában,

pántokkal s szögecsekkel együtt; s lám köztük az úton

nyomba be is vitték kocsimat s kancáim a szüzek."( Parmenidész, Tankölteményének bevezetője, Görög költők antológiája, 194, ford. Marticskó József )

 

 
Csak el kell menni a díjért... ( https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/csak-el-kell-menni-dijert.html )
 
Ennek legegyszerűbb  módja a tanulás-olvasás:

"Tanulni valamit nagyon jó élvezet - és valamit igazán tudni, a jóérzés forrása." ( Novalis )
 
Átmelegszünk tőle. Ovidius ezt így magyarázza:
 
"Isten lakozik bennünk, s amikor megmozdul, átforrósodunk."




 
"Jó szívvel fogadott be Diké s megfogva kezével
jobb kezem, ekképp szólt és így intézte beszédét: 
Isteni útmutatók vezetettje, te ifjú, ki végre 
íme e kancákkal, kik visznek, a házam elérted: 
 
Üdvözlégy! hisz a jog s az igaz vezetett - nem a balsors -
errefelé, s oly messze van innen az emberek útja!
  

 

 
Most pedig érts meg hát íme mindent: mind a kerekded 
színigaz állhatatos szíve-mélyét, mind a halandók
nézeteit, mikben soha sincs színigaz bizonyosság..." (Parmenidész, Tankölteményének bevezetője, Görög költők antológiája, 194, ford. Marticskó József ) 

 
Eddig tart Parmenidész Töredékeinek bevezetője..., ezt sokan ismerik, a "művész" belső és külső kiválasztottságáról szól és a küldetés vagy ahogy tetszik hivatás céljáról és természetéről. 
 
Bizonyosságot hozni az embereknek, bizonyosságot a "Kétfejűeknek".
, akikben soha sincsen színigaz bizonyosság.
 
Erről mi is sokat beszéltünk eddig, ám a folytatás legalább ennyire figyelemreméltó.

Mert akkor lesz a világ szép, ha már mindenki jönni fog, s nem  menni.

Ám ezt is leszögeztük már.
 

Sőt, a legelső blog-bejegyzés ennek ránk vonatkozó szabályairól beszélt. 

A mozgásról, mely általános..., általános a mi számunkra; a mozgás, amit az Erósz, a "hiány" ( ~ Platón ) hajt.

"Gyökössy Endre ír C. G. Jung "alulról nyitott" rendszeréről, nincs állás, a mozgás általános; ha megszűnik a "szemlélődés, a kontempláció"; átveszi a helyét a "meditare", a belső középpont keresése, az "alászállás"!"
 
(https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/vocatus-atque-non-vocatus-deus-aderit.html?spref=tw)

 
 
Ám Parmenidész megosztja velünk, a titkot, hogy néz ki a világ Istenben, Istenből nézve. Milyen lesz onnan "visszajönni"!

Nem véletlenül mondják a szakértők, a Hérakleitosz-Parmenidész szembeállítás teljesen tudománytalan, ugyanis nem csak hogy nem volt kapcsolat köztük, de véleményem szerint nem is egyenértékű a két rendszer, ahogy a teremtmény sem mérheti magát a Teremtőjéhez.
 
A nagyobb kérdez, a kisebb válaszol. Nem fordítva!

 
( folyt. köv. )


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése