Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2021-07-20

"...hova vágy csak elérhet" ( ίππος ται με φéρουσίν ) II. / 3. ~ "Mindig a Nap sugarai felé néző..."

 "Non est tempus..."

"Minden, amit el lehet képzelni, az valóságos."

 

 

Melyikőnk mondhatja el magáról:

"Mert önmagával mindenfelől egyenlő, egyformán találkozik
határaival."
( Parmenidész, Töredékek )

Pedig erről lenne szó..., egyfajta "kint is vagyok bent is vagyok"- érzésről beszélünk.

 "Ó, ez könnyű gyakorlat...!"

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/o-ez-konnyu-gyakorlat.html

 

A Két Forma: 
 
"Ezzel befejeztem a megbízható beszédet és ismeretet
az Igazságról. A következőkben az emberek vélekedéseit
ismerd meg, miközben szavaim csalárd rendjét hallgatod!
Mert eltökélték, hogy két formát neveznek meg,
melyek közül egyet [a másik nélkül| nem lehet megnevezni. (Ebben
tévednek.)
És alakra ellentétesekként különböztették meg őket, és jegyeket
tulajdonítottak nekik,
egymástól elkülönítetteket. Egyfelől a láng éteri tüzét,
amely szelíd, nagyon lágy, önmagával mindenfelé azonos,
a másikkal pedig nem azonos. De azt a másikat is, önmagában véve,
amazzal ellentétesen, a sötét éjszakát, ezt a sűrű és súlyos alakot.
Ezt az egész, valószínűnek tűnő elrendezést elmondom neked,
hogy soha győzelmet ne vegyen rajtad a halandók valamely
véleménye
 
 
"A két farkas "

 
9.
Minthogy minden fénynek és éjnek neveztetik,
és ami az ő tulajdonságaiknak megfelel, az jutott névként ezeknek
és azoknak,
minden ugyanúgy tele van fénnyel és láthatatlan éjszakával,
melyek egyenlőek, mivel nincs semmi, ami kettejük közül egyikben
ne részesülne.

10.
Meg fogod ismerni az aithér születését és az aithérban levő összes
Jegyet és a Nap tiszta, világosan fénylő
fáklyájának pusztító munkáit, és hogy ezek honnan erednek,
meg fogod érteni a kerek szemű, körbejáró Hold munkáit és születését, meg fogod ismerni a kétoldalt körbevevő eget
S azt, hogy honnan keletkezett és hogyan kötötte gúzsba Ananke,
hogy tartsa a csillagok határát,
 
11.
A Föld, a Nap meg a Hold
a mindennel közös] aithér és az égi Tejút, a a legfelső Olümposz
és a csillagok meleg ereje hogyan serkent
keletkezni.

12.
Mert a szűkebbek telítve voltak vegyítetlen tűzzel,
a mellettük lévők vegyítetlen éjszakával, de közibük ront illő rész
a lángból,
ezek közepén pedig a daimón, aki mindent kormányoz,
Mert az iszonyatos szülés és keveredés minden ügye felett ö uralkodik 
küldve a hímnek nőstényt, hogy keveredjenek, és fordítva megint,
hímet a nősténynek.

13.
Legelsőnek az istenek közül Erószt eszelte ki...
 
13a.
Föld körül járó, ...éjben rejtőző (fény)...

14.
Éjjel világító, Föld körül bolygó idegen fény...

15.
Mindig a Nap sugarai felé néző...

15a.
( Parmenidész a költeményében vízben gyökerezőnek mondja a földet. )
16.
Mert amilyen a sokat bolygó tagok mindenkori keveréke,
olyan állapotban van az emberekben a gondolkodás. Mert ugyanaz
gondolkodik az emberekben: a test természete
mindegyikükben és az összesben.
Mert a túlsúlyban lévő a gondolat.

17.
Jobbra a fiúkat, balra a lányokat...

18.
Midőn az asszony és a férfi összekeveri
szerelem magját, 
az erő, mely a vénákban a különböző vérből alakít,
jól formált testeket alkot, ha jó arányú.
Ám ha a magok összekeveredése után harcolnak egymással az erők,
és nem alkotnak egyet a testben, ahol a keverék van, akkor dühöngve
kettős maggal sújtják a születőnek nemét."

( Steiger Kornél, Permenidész & Empedoklész, Töredékek )
 
 
 George Thomson szerintem rosszul értelmezi a szöveget. Így ír: 
 
"Az igazság az, hogy semmi más nem létezik, mint a fény, amely csupán a "van" másik neve." ( George Thomson, Az első filozófusok, 310 )
 
Vagy ahogy Empedoklész megállapítja:
 
"Szeretet gyakran szétválaszt, a Viszály pedig egyesít." ( Empedoklész, Parafrázisok, 8 )
 
Parmenidész nem azt mondja, hogy csak a fény létezik, a sötétség pedig nem..., hanem, hogy minden egységes, és mindent kitölt mind a kettő. 
Ezért fontos az emberi "szabad akarat" és "teremtő erő". Mivel adott helyen és időben teremthetsz bármit, ami kitölti a "teret", jól gondold meg, mit teremtesz!

Ehhez kell, az "illuzórikus mozgáshoz" a harmadik isten, az Erósz, aki maga a hiány, ami betöltésre vár, a hiány, ami soha sem létezik.

"Tehát Erósz először is valaminek a szerelme, másodsorban, pedig mindig annak, aminek híjával van?
- Igen - mondta." ( Platón, Lakoma, 985 )
 

S minden ha "daimónod" követed - "Mindig a Nap sugarai felé néző..."
 

"Mindig a Nap sugarai felé néző..."
 
 
Ez Ananké..., de akár Erósznak is nevezhetjük.
 
Ezért írhatta a nagy reneszánsz kori mágus és misztikus Ficino: 
 

"Tehát az, ami bennünket az égnek visszaad, nem az ismeret, hanem a szerelem. Mármost az ültetés rendje az égi asztalnál is a szerelem különféle fokozatai szerint igazodik." ( Marsilio Ficino, A szerelemről, avagy magyarázat Platón A lakoma című művéhez, 205 )

"Héroszaimat úgy szerettem, mint molypille a fényt. Kerestem veszélyes közelségüket, és menekültem, és újra kerestem őket." ( Hölderlin )


Ám ez így továbbra is egy olyan "bokatörős" dolog az értelem számára, tényleg csak a szeretet az egyedül járható út. 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/oda-is-keszulok.html

 

"És mindhalálig egy az út,
Mely égbe visz, vagy porba sújt!"

"A poklok vésze vár ott,
De társad én leszek!

Így minden földi bajt,
A szívünk győz le majd!
( Mozart, Varázsfuvola )

 

"És mindhalálig egy az út,
Mely égbe visz, vagy porba sújt!"


( folyt. köv. ) 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése