Sentinel, a benső őrszem, aki ἄσκησις-re nevel!
szellemek megkülönböztetése ( distinctio spirituum )
A belső őrszem..., mely segít elindulni.
Még az állatok is tudják, ösztönösen, mi jó nekik, mi ne lennénk hát ugyanerre képesek?
"Hála istennek, a , a "mítosztalanítás" korának vége! Sajnos a következmények még érezhetők. Mert mindaz, vagy majdnem mindaz, amit "mítosztalanítottunk"az el is tűnt. Amióta mítosztalanítottuk a szentáldozást, azóta aligha lehet hallani "szentségtörésről", méltatlan áldozásról. Amióta mítosztalanítottuk a csendet, azóta nem igen esik szó "szent hallgatásról". Mítosztalanítottuk a szexet, azóta alig tudjuk, mit kellene tulajdonképpen meggyónnunk. Azt mondják, Nyugaton már alig gyóntatnak a papok. Nincs kit, vagy nincs miért? ( idézi H Carrier, 1985)
Ám a cikk így folytatódik...
"De
érdekes, valahogy hirtelen divattá vált a "vallásosság"! Csakhogy
milyen vallásosság? P. Veyno a Collége de France professzora, bizony
sötét színekkel festi meg a kialakult helyzetet: "Határozottan állítom,
hogy nemsokára a vallásosság divatosabbá válik, mint a nemiség, azzal a
feltétellel, hogy továbbra is Isten és Egyház nélküli vallásosságot
hirdetünk, olyat, amelyben a nemiség ártatlan dolog, a halál pedig
szépséghiba. Csakhogy ez nem kereszténység hit, hanem hobbiból űzött
vallásosság. ( idézi H Carrier, 1985)" ( Szolgálat, Szentmártoni Mihály,
Önmegtagadás a lélektan tükrében, 29 )
Az aszkézis ugyanígy járt..., megszüntették, majd feltámasztották általánosított, legyengített alakban.
"Azt mondja, éhes, meg hogy egy csomó ideje nem evett semmit, meg mond valamit a böjtölésről. Rendelünk, és elvisszük a kaját az egyik bokszba. De én nem vagyok túl éhes, és Trent észreveszi, hogy nincsen chili a fatburgeremen. - Ez meg mi? Chili nélkül eszed a fatburgert? Na ne!" ( Bret Easton Ellis , Nullánál is kevesebb )
Baj-e, hogy ez a jelenség általánossá vált? Kell bíznunk benne, ez sincsen hiába...
A gondolatot vágy szüli, s a gondolat, ha nem is válik tetté..., legalább "vádolni fog" bennünket. Ahogy Szókratész mondogatta, "tövis leszek a sarkatokban"..., a mesterek..., akarom mondani igazából a tanítványok kora járt le..., mostantól mindenki hallgasson a "benső mesterére"..., legalábbis addig, míg meg nem érti..., ketten könnyebb és gyorsabb.
"- Taníts, Uram! - e szavakkal lépett a Nárada Szanatkumárához. Az pedig így
válaszolt:
- Mondd el, hogy mit tudsz, és én megtanítom, hogy mi van túl azon." ( Chándógja-Upanisad 7.1 )
A lélekben ébredő gondolatok, indulatok, vágyak több forrásból eredhetnek. A lelki élet szempontjából fontos felismerni, hogy egy-egy konkrét indítás milyen eredetű, s annak megfelelően kell követni vagy megtagadni, hogy jó-e vagy rossz a forrása.
Ha megfordítjuk úgy is jó...( καθώς το δέντρο είναι ο καρπός ), bár veszélyesebb; hisz már elkövettük. S akkor jöhet a "kijavító igazságosság" - , ha lesz rá egyáltalán még alkalmunk. S a jóvátételre...
Ezért lenne okosabb be nem várni a következményeket..., egyfajta "szimatot" alakítani ki jóval korábban.
"Loyolai Szent Ignác a következő szabályokat adta a "szellemek megkülönböztetésére:
1. Minden, ami visszatart a jótól vagy fékez benne, a gonosz szellemektől, s minden, ami előbbre visz a jóban, a jó szellemektől és Istentől való.
a) A bűnösök elé, akik a bűn rabjai, a gonosz szellem hazug örömöket állít, hogy megtartsa őket a bűnben; a jó szellem nyugtalanságot, lelkiismeretfurdalást támaszt bennük, hogy kilépjenek a bűn hatalma alól.
b) A megtértek elé a gonosz lélek akadályokat állít, hogy elkedvetlenítse őket; a jó szellem kedvet és bátorságot önt beléjük és tovább ösztönzi őket a jóra. -
Johann Heinrich Füssli - The Nightmare |
2. A vigasztalások akkor származnak jó szellemektől és Istentől, ha
a) buzgóságra és egyre lángolóbb szeretetre gyújtanak;
b) ha őszinte bűnbánat és istenszeretet könnyeire fakasztanak;
c) ha növelik a hitet, a reményt és a szeretetet, és lelki békét idéznek elő. -
3. Lelki szárazság idején nem szabad változtatni a jó elhatározásokon, hanem megalázkodva, buzgóbban imádkozva, hűséges türelemmel várjuk Isten újabb látogatását és vigasztalását. -
4. Vigasztalások idején alázatos hálával fogadjuk Isten kedveskedő szeretetét, és készüljünk a próbatétekre. -
5. A kísértővel szemben a legjobb fegyver az azonnali, határozott ellenállás, az őszinteség lelkiatyánkkal szemben és gyenge pontjaink alázatos ismerete és védelme."
( Magyar Katolikus Lexikon )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése