Kiemelt bejegyzés

Néha zseniálisak vagyunk... / "azt hiszem, jó tengerész voltam." / "Amit teszel, reménytelen, jó:..."

  "Hétszer vonultam háborúban, semmilyen parancsot ne tagadtam meg, nem harcoltam hitványabbul másnál. Vezér soha sem látta , hogy hi...

2021-06-03

To baer witness to the truth II. / 3 / a belső lényeget vettem át..." III. ( I meditate upon a swallow's flight..., "szomorú reggel", ... a méltóság nyelvét tanulja az ember )

 Míg gyermek voltam...

 

 

A képen a 3 éves Farkasfalvi-Ugron Gyula ( "kis gyuszi" ) látható..., kérdezhetnénk, mit csinál?

 


De mint a "rókánál"..., nem mindegy, ha jól érzi magát?

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/amiben-isten-ember-kivan-lenni.html

De mégis?

Tényleg jól van? 

Boldognak látszik? ( Van más képem is erről a pillanatról..., valamiért sírtam is..., s apám fotózott...; de jó-e a magány örömünkben vagy szomorúságunkban? )

 

"Vannak akik csak a magány pillanatától számítják magukat embernek: számukra nem lezáratlan a Hölderlin-akta, számukra csupán egyetlen Hölderlin-élet létezik." ( Báthori Csaba, Hölderlin a a toronyban, Előszó, 10 )


Nagyon szeretem Yeats verseit...

"I meditate upon a swallow's flight..." ( Yeats, selected poetry, Coole park, 1929, 149 )

Ebben nyílik a magány a végtelenre..., ahogy egy pillanat is végtelen.

 

Ahogy Hölderlinét is.

"(...) mintha minden szavam értené, testvérem volt az ég sok csillagja, (...)" ( Hölderlin, A természethez, 16 )

Mely konstellációhoz tartozunk?

 

Semmi sincsen eredet, ok és cél nélkül..., honnan van ez a vonzás?

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/galukosz-varost-vedo-ferfiu-addig.html


"Nem harcolhatunk valami ellen. Annak semmi értelme. Valamiért kell harcolni." ( Wass Albert )

A csillag-testvéreid időn és téren át megmondják, sőt kényszeríteni fognak.

 

Én velük vagyok egy családban, ők a barátaim, velük közösek a céljaink, a végzetünk. 

Velük állok egy phalanxban...

 

"A "philosophia perennis" ezenkívül azonban valami mást is jelent: a filozofálás valódi szellemére gondolok, mely minden igaz filozófusban benne él, pontosabban mindenkiben, akit ellenállhatatlanul űz egy belső kényszer, hogy e világ Λόγος-a, vagy ( Tamás fordításában ) ratio-ja után kutasson. A született filozófus ezt a szellemet - a tomizmus kifejezésével élve potenciaként - magával hozza a világba. E potencia az érett filozófussal, egy tanárral találkozva fejlődik aktussá. Így nyújtanak egymásnak kezet időn és téren át az igazi filozófusok." ( Edit Stein, Husserl fenomenológiája és Aquinói Szent Tamás filozófiája, 8 )

 

Ha így van, akkor Hölderlin el tudja mondni mindannyiunk életét ( Ratkó Józsefét, József Attiláét, de akár Yeats-ét vagy Van Gogh-ét is... ) ; pedig rég halott. 

Mint a többiek..., most én "képviselem" őket is.

( Salamov is ezért írt.., életben tartani a halottakat... )

De pajzs a pajzsba öltve ők is itt velem... 

..., mert közös a "belső lényeg".



"Míg gyermek voltam én,
megmentett gyakran egy isten
az emberek zaja és botja ellen,
békén játszhattam akkor
a liget virágai közt, és
kisded szellői az égnek
velem együtt játsztak.

És mint a növény
szivét vidítod,
ha nyúlni kezd feléd
törékeny kis kezével,

úgy vidítottad szivemet is,
atyám, Héliosz, s mint Endümiont,
kegyedbe fogadtál
mennyei Luna.

Ó mind, ti baráti,
hú istenek!
bárcsak tudnátok,
mit szeretett a lelkem!

 

Noha néven még azidőn
nem szólítottalak, és nevemen
nem hivtatok, úgy, ahogy ők, akik egymást
ismerni vélik: az emberek.


De én ismertelek,
jobban, mint embert bármikor is,
értettem az Éter csöndjét,

de az emberi szót sohasem.


A zsongó liget
összhangzata nevelt,
és szeretni virágok
ölén tanultam.


Az istenek karján serdültem én föl. ( Hölderlin, Míg gyermek voltam, 38 )

Így lesz valaki biológus-teológus vagy akarom mondani - sokkal inkább teológus-biológus..., mint jómagam. 

( Ez már csak azért is vicces, mert Schlegel is kijelenti: 

"Szigorúan véve a tudományos költemény fogalma ugyanolyan képtelenség, mint a költői tudományé." ( Friedrich Schlegel, Kritikai töredékek, 61, 223 ) 

De ez természetes lételemem, még kitérünk rá..., miért; - itt lép be a "logikai társasság" fogalma. )


"Ti tápláltok csak abban, aki szeret,
örökkön ifjak, gyermeki lelket, és
nem hagyjátok, hogy tévelyegve
gondban a Géniusz elboruljon."
( Hölderlin, Az istenek, 66 )

"(...) úgy futottam, mint kóbor fia boldog szívvel atyja csarnokába, a Végtelenség karjaiba. -" ( Hölderlin, A természethez, 17. ) 

 


"swallow flight"

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése