Kiemelt bejegyzés

Néha zseniálisak vagyunk... / "azt hiszem, jó tengerész voltam." / "Amit teszel, reménytelen, jó:..."

  "Hétszer vonultam háborúban, semmilyen parancsot ne tagadtam meg, nem harcoltam hitványabbul másnál. Vezér soha sem látta , hogy hi...

2021-06-08

"Azonnal rájöttem, hogy méltó vagyok erre: imádkoztam érte!"

"(...) ki világban élt, ( II. )

Mégis a pokol tornácán nagy a tolongás...

"Mennyire gyűlölöm viszont az összes barbárokat, akik azt képzelik, hogy bölcsek, mert nincs már szívük." ( Hölderlin, Hüperion, 103 )

 

 

 Létezhet emberi létezés csak iddel és egóval, szuperegó nélkül? 

Aligha..., - ám küzdhetünk "megátalkodottan" szuperegónk parancsai ellen.

 

A Twitteren találtam egy elgondolkodtató képet:

 


 

"A jó mindig hatalmunkban áll, mégis a pokol tornácán nagy a tülekedés." ( Tatiosz )

 

"A személyiség harmadik része a cselekedetek helyes vagy helytelen voltát elbíráló szuperego (felettes én), azaz általánosabban a társadalom értékeinek és erkölcsi normáinak belső, internalizált képviselője. 

Az egyén lelkiismeretét és az erkölcsi szempontból tökéletes embert (énideált) képviseli. 

A szuperego a szülői jutalmazások és büntetések révén alakul ki; kezdetben a szülők a jutalmak és büntetések révén közvetlenül szabályozzák a gyerekek viselkedését. A szülői normák szuperegóba építésével a gyerekek idővel átveszik a viselkedésük feletti kontrollt. Nem kell többé másoknak figyelmeztetni őket arra, hogy "nem szabad lopni", mert felettes énjük fogja azt megtenni."( Atkinson - Hilgard: Pszichológia, 487. o. )

 


 

Akinek van szuperegója, - "énideálja" is van..., akinek "nincs", vagy jobban mondva nem akar tudomást venni róla, az olyan mint az emberek általában Kis Herceg virágja szerint, "elfújja őket a szél..." 

 

Az "énideál" dinamikus vagy statikus valami? 

Egy forma, amibe bele kell illeni vagy egy távoli cél-sürgetés-törekvés, amit el kellene érni?

 

A pszichológia gyakran beszél az "életprogramról", az értékválasztások alapvető rendszeréről, ami úgy 12 éves korunkra kész van. 

De mi van a "daimonionnal"?

 

A kettős lelkiismeret..., ez ugyanilyen lehet. Van egy lelkiismeretünk mely  kisebb-nagyobb csoportunkhoz köt.., s van egy sokkal titokzatosabb, ami a daimoniununkon át Teremtőnkhöz. 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/megtortenik-az-igazsag.html 

Szuperegó ugyanígy lehet kettős..., egy amit szüleinktől és kultúránktól "tanulunk"; s egy másik amit "kitudjahonnan". 

 

Maslow nem volt buta fickó, az érett személyiség kritériumai között ilyenek is szerepelnek:

"6. Függetlenség a kultúrától és környezettől 

7. A befogadás állandó frissessége

8. A végtelen horizontok: “óceánikus” érzés, vallások 

9. Szociális érzés: azonosulás, együttérzés, gyöngédség

 

A többi vagy másokhoz kötődő kritérium, vagy olyasmi mint a humorérzék, amiről már beszélgettünk, de még visszatérünk rá. 

Megéri. 

 

Annyi bizonyos, nem vagyunk többek egy állatnál, vagy jobbak, ha semmilyen szuperegónk sincsen,; - s egyféle szuperegóval is csak élni lehet..., de milyen élet az?

  

De mi van azokkal, akiknek kettő is van? 

 

Jó emberek lesznek, tehát hatalmuk lesz e világban. 

Ugyanis varázsereje csak jó embernek van. ( Erről legutóbb az ötödikes fiúk kis csoportjával beszélgettem, s meg is alapítottuk a varázslók klubját... )

"Hallott Jézusról, azért átfurakodott a tömegen, és hátulról megérintette a ruháját. Így gondolkodott magában: „Ha csak a ruháját érintem is, meggyógyulok.” Rögtön meg is szűnt a vérfolyása, érezte testében, hogy meggyógyult. Jézus nyomban észrevette, hogy erő ment ki belőle. A tömeghez fordult: „Ki érintette meg a ruhámat?” ( Mk 5,27-30 )

 

Varázserejük lesz. Hatalom e világ őrzésére - vigyázására.

https://boatswain69.blogspot.com/2021/05/tuo-tibi-judicio-est-utendum-iv-ha.html 


"(...) a börtön felügyelője magasztalni kezdett minket, mert felfogta, hogy nagy erő van bennünk; (...)" ( Vértanúakták és szenvedéstörténetek, Perpetua és Felicitas szenvedése, 81 ) 

"Azonnal rájöttem, hogy méltó vagyok erre: imádkoztam érte!" ( Vértanúakták és szenvedéstörténetek, Perpetua és Felicitas szenvedése, 80 )


Rájöttünk, erőnk van, imádkoztunk hát érte.

Ennyi.

 


 

"Az Istenhez a szív egyszerűen benyit. Az ész és a szellem sokáig vár, míg beengedik." ( Angelus Silesius)

https://www.blogger.com/blog/post/edit/4481271958266311678/8926798151658851841 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése