"A körülöttünk élő barbárok szétroncsolják legjobb erőinket, mielőtt kibontakozhatnának, s csak e sors szilárd, mély megértése menthet meg minket attól, hogy legalább ne méltatlanul pusztuljunk el." -, írja Hölderlin. ( Hölderlin levele fivéréhez, 1799 )
"Az elviselhetetlennek tűnő konfliktus azt
bizonyítja, hogy Ön helyesen él. A belső ellentmondás nélküli élet
ugyanis vagy csupán fél élet, vagy túlvilági élet, de az csak
angyaloknak jár. Isten azonban jobban szereti az embereket, mint az
angyalokat." ( C. G. Jung )
"A körülöttünk élő barbárok szétroncsolják legjobb erőinket."
"Felesleges tovább részletezni a valóság kérdésességét és azt, hogy maga a valóság állít döntés elé. Csupán az a meglepő, hogy mindössze három magatartásmód, illetve életmodell közül választhatunk.
Az első modell Sziszüphosz.
Arra ítélték az istenek, hogy egy sziklát görgessen szüntelenül a hegy tetejére, ahonnana kő mindannyiszor visszahullott a völgybe. A haszontalan és reménytelen munka az emberi létezést jelképezi. Az istenek megvetésével, a halál gyűlöletével és az élet szeretetével vívta ki Sziszüphosz ezt az elmondhatatlan kínszenvedést, melynek következtében csak arra való a lét, hogy semmit se vigyen véghez. Mégis fölötte áll sorsának, erősebb, mint sziklája, melyet ismét fel kell hengerítenie a csúcsra - hirdeti A. Camus. Csak egyet tehet az ember : vállalja az abszurd hős szerepét, és szembeszáll a sorssal. Nem akadályozhatja meg, hogy ,,ez a világ olyan valóság, melyben gyermekeket kínoznak", de „,csökkentheti a megkínzottak számát". Az egyetlen lehetséges magatartás a lázadás a valóság ellen: „az igazi nagyvonalúság a jövő iránt az, hogy mindent feláldozunk a jelenben". A lázadás maga az élet, az egyetlen zsinórmérték: „megtanít élni és halni, és lemondani Istenről azért, hogy emberek lehessünk". A lázadó hős az élet szeretetét hirdeti ugyan, de tisztában van magatartásának képtelenségével, és az élethez szükséges bizalom racionális igazolásának még az igényéről is lemond. Nem tagadja azonban, hogy a lázadás nem ad végső választ. „Ha az ember felismerné, hogy a világmindenség tud szeretni, akkor kiengesztelődnék" - vallja be a Sziszüphosz mítoszá"-ban A. Camus.
Prométheusz a másik modell.
Az „,előrelátó" titán fellázad a zsarnok istenek ellen, és kézbe veszi sorsát. Prométheusz a nagykorú, szekularizált ember jelképe, bízik nagyleleményű értelmében, az általa elindított fejlődésben, az emberhez méltó élet lehetőségében. Elegendő-e ennyi? Miután Prométheusz megszabadít az ember esetleges, nem szükségszerű nyomorúságaitól - a jogfosztottságtól, kiszolgáltatottságtól, elnyomástól -, akkor tárul fel teljes valójában a létezés szükségképpeni, örök terhe: az ember lényegi elesettsége; a szenvedés és a bűn, az egyedüllét és kiteljesedése, a halál. Prométheusz mellőzhetetlen társadalmi szimbólum, de nem válaszol valamennyi létkérdésre. „A valósághű gondolkodó pillanatra sem feledkezhet meg az emberi korlátokról. ...A beteljesült igazságosság vágya sohasem válhat valóra a világtörténelemben, mert ha a jelenlegi társadalmi igazságtalanságot felváltaná is egy igazibb társadalom, nem fogja jóvátenni a múltbeli nyomorúságot, és nem szünteti meg a bennünket körülvevő természettel járó nehézségeket" - irja M. Horkheimer. A prométheuszi létértelmezés nem mondja nyíltan képtelenségnek a valóságot, végeredményben azonban nem tudja racionálisan igazolni a lét jóságába vetett bizalmát. Th. W. Adorno nem is titkolja: „A kétségbeesés dacára is felelősséggel vállalható filozófia az a kísérlet volna, amely megpróbálná úgy nézni a dolgokat, amint a megváltás szemszögéből mutatkoznak. A megismerésnek nincs más világossága, csak amit a megváltás áraszt a világra; utólagos elképzelés, amolyan technikai fogás minden egyéb."
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-10-daimon-i-e-sors-szilard.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-14-erre-nem-erunk-ra.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-7-mint-szantofoldeknek.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-1-kedvesem-istenre-es-ram.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-9-muveszet-ii-csak-muvesz.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-2-amit-nem-irthatok-ki.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-10-daimon-ii-e-sors-szilard.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-12-az-elet-elomozditasa.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-2-az-elviselhetetlennek.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-4-nagy-kisertes-vilag-nem.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-8-nem-lesz-konnyebb-annak.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-6-jo-nap-ez-halalra.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-5-epp-olyan-azert-mi-azok.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-9-muveszet-iii-homo-sum.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/07/i-iii-ratko-jozsef-4-holderlin.html
A megváltás világossága Jézus Krisztus. A názáreti Jézus kézzelfogható történeti létéből, életének konkrét eseményeiből, halálából és feltámadásából kiviláglik a valóság igazi mivolta: azonossága, értelme és jósága." ( Nyíri Tamás, Jézus Krisztus:A valóság értelme, Három modell )
https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/az-elviselhetetlennek-tuno-konfliktus.html
https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/egyszeru-pszichologiai-iranyu.html
"Az
egyetlen lehetséges magatartás a lázadás a valóság ellen: „az igazi
nagyvonalúság a jövő iránt az, hogy mindent feláldozunk a jelenben".
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése