Kiemelt bejegyzés

"Ezt még én is tudom. Ha búzát rostálják, nem együtt rázzák-e a konkollyal?" / "És megparancsolom a bölcs tűznek..." / "A kérdés egyébként nem az, hogy mit ér, hanem hogy ki parancsol neki."

  "Szellemében és húsában egyként részesül az isteni természetből minden ember. Ez az oka, hogy Krisztus rejtélye nem pusztán egy ren...

2024-07-09

πνεῡματιϰόι ~ "Az elviselhetetlennek tűnő konfliktus azt bizonyítja, hogy Ön helyesen él." / "Isten azonban jobban szereti az embereket, mint az angyalokat."

"A körülöttünk élő barbárok szétroncsolják legjobb erőinket, mielőtt kibontakozhatnának, s csak e sors szilárd, mély megértése menthet meg minket attól, hogy legalább ne méltatlanul pusztuljunk el." -, írja Hölderlin. ( Hölderlin levele fivéréhez, 1799 )

"Az elviselhetetlennek tűnő konfliktus azt bizonyítja, hogy Ön helyesen él. A belső ellentmondás nélküli élet ugyanis vagy csupán fél élet, vagy túlvilági élet, de az csak angyaloknak jár. Isten azonban jobban szereti az embereket, mint az angyalokat." ( C. G. Jung )

 

 "A körülöttünk élő barbárok szétroncsolják legjobb erőinket."

 


"Felesleges tovább részletezni a valóság kérdésességét és azt, hogy maga a valóság állít döntés elé. Csupán az a meglepő, hogy mindössze három magatartásmód, illetve életmodell közül választhatunk.

Az első modell Sziszüphosz. 

Arra ítélték az istenek, hogy egy sziklát görgessen szüntelenül a hegy tetejére, ahonnana kő mindannyiszor visszahullott a völgybe. A haszontalan és reménytelen munka az emberi létezést jelképezi. Az istenek megvetésével, a halál gyűlöletével és az élet szeretetével vívta ki Sziszüphosz ezt az elmondhatatlan kínszenvedést, melynek következtében csak arra való a lét, hogy semmit se vigyen véghez. Mégis fölötte áll sorsának, erősebb, mint sziklája, melyet ismét fel kell hengerítenie a csúcsra - hirdeti A. Camus. Csak egyet tehet az ember : vállalja az abszurd hős szerepét, és szembeszáll a sorssal. Nem akadályozhatja meg, hogy ,,ez a világ olyan valóság, melyben gyermekeket kínoznak", de „,csökkentheti a megkínzottak számát". Az egyetlen lehetséges magatartás a lázadás a valóság ellen: „az igazi nagyvonalúság a jövő iránt az, hogy mindent feláldozunk a jelenben". A lázadás maga az élet, az egyetlen zsinórmérték: „megtanít élni és halni, és lemondani Istenről azért, hogy emberek lehessünk". A lázadó hős az élet szeretetét hirdeti ugyan, de tisztában van magatartásának képtelenségével, és az élethez szükséges bizalom racionális igazolásának még az igényéről is lemond. Nem tagadja azonban, hogy a lázadás nem ad végső választ. „Ha az ember felismerné, hogy a világmindenség tud szeretni, akkor kiengesztelődnék" - vallja be a Sziszüphosz mítoszá"-ban A. Camus.

Prométheusz a másik modell. 

Az „,előrelátó" titán fellázad a zsarnok istenek ellen, és kézbe veszi sorsát. Prométheusz a nagykorú, szekularizált ember jelképe, bízik nagyleleményű értelmében, az általa elindított fejlődésben, az emberhez méltó élet lehetőségében. Elegendő-e ennyi? Miután Prométheusz megszabadít az ember esetleges, nem szükségszerű nyomorúságaitól - a jogfosztottságtól, kiszolgáltatottságtól, elnyomástól -, akkor tárul fel teljes valójában a létezés szükségképpeni, örök terhe: az ember lényegi elesettsége; a szenvedés és a bűn, az egyedüllét és kiteljesedése, a halál. Prométheusz mellőzhetetlen társadalmi szimbólum, de nem válaszol valamennyi létkérdésre. „A valósághű gondolkodó pillanatra sem feledkezhet meg az emberi korlátokról. ...A beteljesült igazságosság vágya sohasem válhat valóra a világtörténelemben, mert ha a jelenlegi társadalmi igazságtalanságot felváltaná is egy igazibb társadalom, nem fogja jóvátenni a múltbeli nyomorúságot, és nem szünteti meg a bennünket körülvevő természettel járó nehézségeket" - irja M. Horkheimer. A prométheuszi létértelmezés nem mondja nyíltan képtelenségnek a valóságot, végeredményben azonban nem tudja racionálisan igazolni a lét jóságába vetett bizalmát. Th. W. Adorno nem is titkolja: „A kétségbeesés dacára is felelősséggel vállalható filozófia az a kísérlet volna, amely megpróbálná úgy nézni a dolgokat, amint a megváltás szemszögéből mutatkoznak. A megismerésnek nincs más világossága, csak amit a megváltás áraszt a világra; utólagos elképzelés, amolyan technikai fogás minden egyéb."

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-10-daimon-i-e-sors-szilard.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-14-erre-nem-erunk-ra.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-7-mint-szantofoldeknek.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-1-kedvesem-istenre-es-ram.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-9-muveszet-ii-csak-muvesz.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-2-amit-nem-irthatok-ki.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-10-daimon-ii-e-sors-szilard.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-12-az-elet-elomozditasa.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-2-az-elviselhetetlennek.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-4-nagy-kisertes-vilag-nem.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-8-nem-lesz-konnyebb-annak.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-6-jo-nap-ez-halalra.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-5-epp-olyan-azert-mi-azok.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-holderlin-9-muveszet-iii-homo-sum.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/07/i-iii-ratko-jozsef-4-holderlin.html

A megváltás világossága Jézus Krisztus. A názáreti Jézus kézzelfogható történeti létéből, életének konkrét eseményeiből, halálából és feltámadásából kiviláglik a valóság igazi mivolta: azonossága, értelme és jósága." ( Nyíri Tamás, Jézus Krisztus:A valóság értelme, Három modell )

 https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/az-elviselhetetlennek-tuno-konfliktus.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/egyszeru-pszichologiai-iranyu.html

 

"Az egyetlen lehetséges magatartás a lázadás a valóság ellen: „az igazi nagyvonalúság a jövő iránt az, hogy mindent feláldozunk a jelenben".

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése