Kiemelt bejegyzés

"De máris vált a kép. Új mese szól a mikrofonból." ~ „Narcissus… hermafroditism… Bisexuality… Ah, interesting!"

"Isten is szeret. Ő is szenvedett. Ő is hosszú ideig várt a találkozásra." ( C. S Lewis, A nagy válás, 109 ) "De...

2021-08-18

a belső lényeget vettem át..." V. A bolond próféta I. ( Ozeás ~ Hölderlin )

 "Egy nehezen szóba foglalható üdvösségnek ideje volt." ( Báthori Csaba, Hölderlin a a toronyban, Előszó, 7 )

 "Biztos szerénységben lakozom..."

 


"Szerencsés az, ki büszke hazában él

s nyugodt tűzhelynél hű szivü nőt szeret;

szilárd talaj fölött a biztos

férfit az ég örömestebb nézi." ( Hölderlin, Az én birtokom, 46 )

 


Ezt a portrét Rudolf Lohbauer a Hölderlin-toronyban készítette a költőről.

 

 Úgy vélem kivételesen Hölderlin téved..., a hősiesség is nagyobb ha elérhetetlen a cél vagy reménytelen a küzdelem. 

Vagy ahogy Szolzsenyicin mondja:

"Nem az a bátorság, ha kiállsz az igazságért, hanem ha börtönbe mégy érte."

 

De ki választ önként nyomorúságos életet?

Még Jézus is így panaszkodik:

"Jézus így válaszolt: „A rókáknak van vackuk, az ég madarainak fészkük, de az Emberfiának nincs hova fejét lehajtania.” ( Mt 8,20 )

 

Nyilván bolond az ilyen.

Minket most a prófétaság foglalkoztat..., milyen egy bolond próféta?

Létezhet-e nem bolond egy próféta, s ha bolond, miért az, illetve tűnhet annak?

 

Ozeást és Hölderlint hívjuk segítségül.

Hölderlint kitaszította még a családja is..., egy idegen, ám amúgy őt mélységesen tisztelő, bár nem értő asztalosmester tübingeni toronyszobájában húzta meg magát haláláig. ( "Ernst Zimmer olvasta Hölderlin Hüperion című levélregényét, mely “felettébb tetszett” neki." )

"biztos szerénységben lakozom, (...)" ( Hölderlin, Az én birtokom, 47 )

 

 


Szenvedett-e itt Hölderlin?

 

"A végtelenség vonz, (...)" ( Hölderlin, A nép szava , 91 )

Ez Hölderlin válasza, a végtelenség, de nem csak térben...

 

"Mert mint növény, ha nem televény helyén
nő, a halandó lelke is elfakul:
Szegény, csupán a napsütésben
képes a földi világon élni."
( Hölderlin, Az én birtokom, 47 )

S a fény, nem csak fizikálisan... ( Szentviktori Richárdddal már tisztáztuk, a fény a Szépség, a Szeretet világi megjelenési formája. ) , s mindenki a helyén.


S a buddhisták is tudják, amire vágyunk azt létrehozzuk..., vagy inkább előhívjuk.

Ha Istenre vágysz..., Istenné ugyan nem, de jelévé válhatsz. ( "A kisebb válaszol." )

S elkezdődik egy "játék" közted és isten között, majd közted és a világ között, hogy fogadják a "bolond prófétát".


"Ó, túl keményen vonnak az istenek
magasba; orkán dúl vagy a nap ragyog:
emésztőn ott érzem szivemben
váltakozástokat, ég erői.


De hagyjatok ma csöndes utamra a
liget felé, amelyet aranyba von
halódó lombja, mig nekem te
fonj koszorút a fejemre, emlék!"
( Hölderlin, Az én birtokom, 47 )

Hölderlin is lett volna inkább "szóba temetve" mint Parmenidész..., de nem lehet. Bolondságunk kötelez. 


Ozeás ugyanígy szenved ebben a kapcsolatban.

"De minél jobban hívtam őket, annál inkább eltávolodtak tőlem: (...), a karomon hordoztam; mégsem ismerték el, hogy a gondjukat viseltem. Puha kötelékekkel vonzottam őket, a szeretet kötelékeivel. Olyan voltam hozzájuk, mint aki arcához emeli a csecsemőt; lehajoltam hozzá, enni adtam neki." ( Oz 11,2-3 )

Igazi kodependens szerelem, szenvedélyes..., tele fenyegetésekkel, ajánlatokkal, ígérgetésekkel.

 

"Nem hagyom, hogy fellobbanjon haragom." ( Oz 11,9 ) / Adtam neked (...) haragomban, de elveszem indulatomban." ( Oz 13,11 )

Nagy és hirtelen robbanásszerű eltávolodásokkal majd ugyanilyen összeborulásokkal. Mert a "remény hal meg utoljára".

"Te pedig térj vissza Istenedhez, (...)" ( Oz 12, 7 )

"Végy el minden gonoszságot, hogy elnyerjük a jót, (...)" ( Oz 14, 3 )


Hány szerelmes érezte már ezt egy kapcsolat végén..., hátha még menthető. S hát tudjuk..., ilyenkor már nem. De nem hisszük el..., a könyv a fogság előtt készült. Isten tudta Ozeással, nem lesz ennek semmi jó vége...

Nem csoda ha elfárad a próféta..., "kiáltó hang a pusztában"..., "pusztába kiáltott szó".

 

"Vágyva vágyom ama jobb hazába, Anakreon, Alkaiosz felé. Bár alhatnám oly szűk házba zárva, mint a maratoni hősöké." ( Hölderlin, Görögország, 15 ) 

De addig is "szólni fogok a prófétákhoz, bőven adom a látomásokat, és a próféták által osztom a halált." ( Oz 12,11 )

 

Barbárul hangzik, de ez is a feladat része, a jel nem saját magát fejezi ki, hanem akit jelez.

Hölderlin nem véletlenül csodálkozik:

 

"Hogyan? hát erre születtem? 

magasztos békédre - én? 

fényre és örömre lettem, 

mint te, boldog égi lény?" ( Hölderlin, Diotima, 23 )

Hát ebbe tényleg meg lehet bolondulni.


"(...) vágyam a lelkesség egébe von; holtjaitokat holtak, temessétek, s a szorgalmat dicsérve szidjatok! A gyönyörű, az eleven Természet mégis bennem él, szivemben ragyog." ( Hölderlin, Az ifjú a bölcs tanácsadókhoz, 26 )


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése